Adam Cwejman: Göteborg ska inte betala ett öre till för Västlänken

Hela svenska folket betalar för Västlänken genom skattsedeln. Men göteborgarna ska inte behöva betala dubbelt för eländet.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Redan i början av året började problemen att hopa sig. Bygget vid Haga stod helt stilla. Vid Kvarnberget var det överklaganden och Korsvägen hade blivit betydligt dyrare än planerat. Skyltarna från Trafikverket hängde dock kvar: ”Klart 2026”.

Det är dags att trycka nya skyltar.

Nu lägger nämligen Trafikverket korten på bordet och meddelar att alla slutdatum kan kastas i papperskorgen tillsammans med budgeten för Västlänken.

Nu förlängs byggtiden med fyra år, 2030 ska allt stå klart. Eller 2032, båda åren nämndes i den presskonferens som hölls. Trafikverkets representanter var lite osäkra.

Visa av erfarenhet kan vi kanske betrakta det som en förhoppning från deras sida. I en rapport till Trafikverket som kom tidigare i år varnades det för att öppningen av Västlänken skulle försenas till 2034 om inte stora kapitaltillskott gjordes omedelbart. Allt kan hända.

ANNONS

Nu får staten kasta goda pengar efter dåliga för att bli klar med tågtunneln. En inte alltför vågad gissning är att när allt det här är klart så kommer kostnaden i reda pengar, möda och utsläpp bli svår att ta hem genom minskad bilkörning till och från Göteborg. Men hur det blir med den saken få vi se i framtiden. Det finns dessutom ett mer akut problem som Trafikverket inte alls berör.

Det är inte bara Trafikverket som kommer få slita och kämpa med byggandet av Västlänken i ytterligare en massa år. Det är faktiskt göteborgarna som tålmodigt och med mycket motstånd lever med att ett så pass inkompetent byggprojekt dagligen år ut och år in.

Följande kostnader bär Göteborg, inte Trafikverket: Förseningar till och från jobbet som en konsekvens av bygget. Minskad tillgänglighet, parkering och framkomlighet till affärer, restauranger och andra verksamheter. Ökade utsläpp som en konsekvens av tung trafik i centrala delar av staden samt det oundvikliga buller och oljud som bygget innebär.

Dessa kostnader är i regel ingenting folk klagar överdrivet mycket över. Det är så att bo och verka i en stad tänker nog många. Men det finns en bortre gräns för mycket göteborgarna ska behöva utstå. Till slut lägger verksamheter ned, folk flyttar eller väljer helt sonika att undvika innerstaden.

ANNONS

Allt detta kostar. Minskade bostadsvärderingar, fortsatta förseningar i trafiken och minskat kundunderlag kan räknas i kronor och ören.

Men det är inte några pengar som de drabbade blir kompenserade för. Att Trafikverket inte tycks vara moget uppgiften att bygga Västlänken är illa nog. Det får hela svenska folket betala för genom skattsedeln. Men göteborgarna ska inte behöva betala dubbelt för eländet.

Anmäl dig till Adams nyhetsbrev

Varför pratar vi om det vi pratar om? GP:s Adam Cwejman omvärldsbevakar och delar det som fått honom att tänka till.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS