Det berömda hästhuvudet på Tavolo.
Det berömda hästhuvudet på Tavolo. Bild: Maria Steén

Frida Rosengren: Göteborg håller på att förvandlas till Lilla Las Vegas

Krogjättarna verkar utgå från att alla vill fly både Göteborg och verkligheten. Och visst kan det vara härligt. Men är den här staden verkligen så identitetslös och tråkig att vi måste klä ut oss?

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

”Italien med en twist av New York”, ”pool party i LA”, ”Miami, med en krydda av Karibien”, ”1920-talets Paris” eller ”espressobar med judiska influenser”. Det är inte förslag på olika temafester du kan styra upp, utan beskrivningar av krogar i Göteborg.

Båda de nya jättehotellen Draken och Jacy’z har beskrivits med målsättningen att de ska bli ett litet Las Vegas i Göteborg. Men faktum är att hela stan redan håller på att förvandlas till ett Lilla Las Vegas, med en ny karikatyr av ett land eller en stad runt varje hörn. Det skulle inte förvåna mig om ett mindre Eiffeltorn dyker upp i en nyrenoverad lokal inom kort. Det närmsta exemplet hittills är kanske det enorma hästhuvudet på Tavolo, en kopia av Leonardo da Vincis Cavallo di Forcione. Där finns även en fri tolkning av ”Nattvarden”, da Vincis målning av Jesu sista måltid. Eller den fem meter långa Buddha-statyn på Toso för den delen.

ANNONS

Fenomenet påminner om det gamla tv-programmet ”Extreme home makeover” där den energiske programledaren Ty Pennington brukade dra barns, i förbifarten nämnda, intressen till extremer. I stil med: ”Du sa att du gillade hästar … Så vi förvandlade ditt rum till ett stall! Den här uppstoppade hästen är din säng, lampan är byggd av hästskor och mattan är tillverkad av ridpiskor!”

Det är som att befinna sig i den tillfälligt uppbyggda grekiska tavernan i ”Mamma Mia – the party” på Rondo

Under de senaste tio åren har stora krogsatsningar med tydliga teman spridit sig över stan. Fast man talar inte om teman, man säger ”koncept”, och restaurangerna benämns allt oftare som ”destinationer”. Företagslingot hänger förstås ihop med att det är just stora företag som ligger bakom dessa konceptkrogar. Det är liksom inte en italiensk-judisk man från New York som öppnat Bar Shtisel.

Missförstå mig rätt, jag går själv till krogjättarnas oftast festliga, stabila och snygga ställen. Det är tryggt och trevligt, man vet vad man får – och får för det mesta plats även om man inte har bokat. Och visst är det underbart att fly en grådaskig verklighet för en kväll och få en känsla av att befinna sig en större stad, eller i en annan tid. Men det är något som gnisslar.

Känslan är att någon har gett ”italiensk restaurang i New York” till en AI-robot och fått tillbaka en meny, inredning och påhittad bakgrundshistoria. Det är som att befinna sig i den tillfälligt uppbyggda grekiska tavernan i ”Mamma Mia – the party” på Rondo. Allt är lite för perfekt.

ANNONS

Och vad säger maskeradfesten om Göteborg, eller bilden av staden?

Nivån av perfektion gör det svårt att få till den så eftertraktade ”avslappnade stämningen”. Du är ju en del av kulissen, en statist i (Instagram)bilden av en drömkväll på krogen. Sociala medier har inte bara gjort oss, utan även krogarna, utseendefixerade. Risken är att mer krut läggs på ytan än på kvaliteten av innehållet. Det kan vara kul, men blir sällan särskilt intressant i längden.

Och vad säger maskeradfesten om Göteborg, eller bilden av staden? Tyder den inte på ett bristande självförtroende? Ett slags lillebrorskomplex? Likt en som gör allt för att bli som det coola gänget i skolan och förtränger sin personlighet, i stället för att utveckla den. ”Det är svårt att vara unik och sticka ut, om man har kravet på sig att göra alla nöjda”, som GP:s Uteätarna skrev i en recension av Skanshof nyligen.

Jag hoppas att de ambitiösa kroggrupperna fortsätter öppna trevliga restauranger, men att de vågar slänga utklädningslådan. Trender kommer och går. Vill man skapa en egen historia, och uppnå den där älskade känslan av att ”det sitter i väggarna”, då måste stället hålla över tid. Vi kanske fortfarande är sugna på en inredningsarkitekts tolkning av Miami anno 2023 om tio år, men något säger mig att pendeln kommer ha svängt till dess.

ANNONS

Fotnot. Frida Rosengren är redaktör på GP:s helgmagasin Två Dagar och ny krönikör på kultursidorna. Var fjärde vecka kommer hon att skriva om krog- och uteliv i Göteborg.

LÄS MER:Därför kommer Göteborg aldrig få en tvåstjärnig restaurang

LÄS MER:Jag bröt mot alla regler på Nobelfesten och överlevde

LÄS MER:Ny vinbar i Majorna och andra nyheter i Göteborg

Anmäl dig till nyhetsbrevet GP Mat och dryck

Få tips på vin, öl och recept inför helgen och det bästa från Göteborgs restaurangliv. Ett nyhetsbrev för dig som är 25 år eller äldre.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS