Biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten kom ut med sin bok ”Hälsogåtan” vintern 2021.
Biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten kom ut med sin bok ”Hälsogåtan” vintern 2021. Bild: Anna Tärnhuvud

Emanuel Karlsten: Fallet Anders Wallensten visar hur marknadslogiken fungerar

Den biträdande statsepidemiologen Anders Wallensten vantrivdes med medieuppmärksamheten och lämnade Folkhälsomyndighetens pressträffar förra våren. Sen dök han upp på Instagram för att göra reklam för sin bok. Emanuel Karlsten ser en lite sorglig uppvisning i hur marknadens villkor fungerar.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

En av pandemins största gåtor är Anders Wallensten. Om du minns honom? ”Smittskyddsbae” kanske vi kan kalla honom, eftersom det var vad som blev hans namn i offentligheten under våren 2020. Som biträdande statsepidemiolog var han Anders Tegnells nummer två och som sådan fick han också smaka på vad extrem exponering innebär. Men i stället för tatueringar och Facebookgrupper objektifierades Wallensten till sexsymbol. Bilder spreds – till och med internationellt! – med kommentarer om att ”den verkliga folkhälsorisken är att råka skära sig på hans käklinje”.

LÄS MER:Låt oss få göra romantiska hjältar av epidemiologerna

Dragshow-artisten Christer Lindarw skrev öppet om att det var en högtidsstund att bänka sig vid presskonferensen och ”drunkna” i Wallenstens ögon. Wallensten, som annars mest är van med kontorsmiljöer och att läsa på om influensa för fåglar, var chockad. I slutet på våren försvann han från presskonferenserna. Först på grund av sjukdom – sedan för alltid. Efteråt har han sagt att han ”tog en för laget”, att han inte önskade eller var van vid uppmärksamheten. Officiellt har det sagts att andra, ”mer lämpliga”, kunde axla rollen. Wallensten svarar sedan våren helst på frågor via myndighetens press-talespersoner.

ANNONS

Men så var det där med boken. Den han hade skrivit hösten 2019 och den låg princip klar när pandemin kom vintern 2020. Då fick den läggas åt sidan, men kontraktet var ju klart, så skulle den kanske inte lanseras snart?

Vid förra årsskiftet kom så en bombmatta från Bonnier och Wallensten och hur man än läser och lyssnar i efterhand finns ingen särskilt bra förklaring till vad som hänt. För plötsligt var Wallensten – mannen som tyckte offentlighetens pris var för dyrköpt – tillbaka för att sälja sig själv. Då var han överallt och startade sociala medier-konto med återkommande selfies.

Det är som bokförlaget satt sig ner med Wallensten och förklarat marknadens villkor. Att, ja, Wallensten kanske tycker att uppmärksamhet är jobbigt, men nu har de en bok tillsammans och ska den få snurr behöver han packa ihop sin integritet, ta sin markerade käke och kasta sig ut på sociala medier. Så kanske det inte gick till, men läs intervjuerna med Wallensten från våren 2020 och förklara sedan hur det går ihop med det Instagramflöde som skapades vintern 2021 och som nu fortsätter att uppdateras. Bland bilderna står här den annars så blyge Wallensten och flexar med en mindre klippa på axeln och sitter mysigt på filt i motljus. Här står också Wallensten och klär julgran i lusekofta – med stadig blick i kameran. Christer Lindarw och tusen kvinnor skriver hjärtan i kommentarerna. Och så sent som i förra veckan aviserades en ny bok genom en selfie på Instagram.

ANNONS

LÄS MER:Låt Anders Wallensten slippa vara #smittskyddsbae

På presskonferensen har den biträdande statsepidemiologen inte synts på över ett år.

Det är en liten, sorglig uppvisning av marknadens villkor och vad en till synes hederlig akademiker är redo att betala för att sälja en bok om kondition och hälsa. Men allra mest är det en gåta. Wallensten vill inte längre synas i sitt jobb, men fortsätter använda den exponeringen myndighetsjobbets gav – för att sälja böcker.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS