Merkurhuset på Stora Badhusgatan fick i veckan Kasper Salin-priset i arkitektur.
Merkurhuset på Stora Badhusgatan fick i veckan Kasper Salin-priset i arkitektur. Bild: Sanna Tedeborg

Kan det vara djävulen som ligger bakom arkitekturpriset?

Jag har således kommit fram till att dessa arkitekter nog snarare bara driver med oss, skriver Man på gränsen till nervsammanbrott.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Jag har länge haft olika teorier om varför det byggs så fult i vår kära stad. Dessa brinner nu ännu starkare i och med att Sveriges arkitekters pris för årets bästa byggnad går till den nekrotiska svulsten som växt på baksidan av det ståtliga och vackra Merkurhuset. Göteborgs sämst använda yta har nu mirakulöst nog blivit sämre.

Den närmaste teorin till hands är att ta arkitekterna på orden: ”Arkitekturen ska spegla tidsandan”. Och eftersom deras generation har lyckats haverera halva Sverige både till höger och vänster, så kanske det går att stanna där. Arkitekturen speglar deras inkompetens, cynism och totala oförståelse för mänskligt liv.

ANNONS

Men det är något i den förklaringen som skär sig. Nog är det väl omöjligt att en människa är så oförstående av människor? Detta har lett mig till förklaringen att det sannolikt kan vara demoner som ligger bakom detta. Eventuellt härstammande från det stora hålet ingen, av någon väldigt oförklarlig anledning, gör något åt i Hagaparken.

Det sägs att det värsta knepet djävulen lyckades med var att övertyga världen om att han inte existerade. Nu när gränsen för det anständiga har tänjts till denna milda grad, börjar han kanske bli rastlös för att vi inte märker något. Som matadoren i tjuren Ferdinand som till slut sätter sig på marken och skrikgråter i hopp om någon form av reaktion.

Occams rakkniv tvingar mig dock att anta att förklaringen med färre entiteter är den mest troliga, och dessa entiteter vore ju svåra att faktiskt bevisa utan att framstå som en bänkalkis på Prinsgatan som prövat ett nytt piller.

Jag har således kommit fram till att dessa arkitekter nog snarare bara driver med oss. Från Masthuggskajen till Operan ekar ett stort practical joke som kommer att avslöjas på Göteborgs försenade 400-års dag. Fasaderna trillar ner och avslöjar ett Göteborg som stolt visar upp sig mot havet. Håkan sjunger ”Känn ingen sorg”, och Kal och Ada skålar i champagne på Skansen Kronan medan kanonerna smäller salut.

ANNONS

Man på gränsen till nervsammanbrott

LÄS MER:Merkurhuset i Göteborg får Kasper Salin-priset för bästa byggnad

LÄS MER:Juryn missade den enda byggnad som utmanar på allvar

LÄS MER:Göteborgshusen som vunnit Kasper Salin-priset

ANNONS