Men Exxon har inte bara en historia av att sponsra hockey, bolaget är världskänt för sin mörka historia av att finansiera klimatförnekelse, blockera offensiv klimatpolitik och vilseleda regeringar och allmänheten om klimatkrisen, skriver debattörerna.
Men Exxon har inte bara en historia av att sponsra hockey, bolaget är världskänt för sin mörka historia av att finansiera klimatförnekelse, blockera offensiv klimatpolitik och vilseleda regeringar och allmänheten om klimatkrisen, skriver debattörerna.

Göteborg ska inte vara skyltfönster för klimatskurkar

I ett praktexempel på sportswashing fungerar Göteborgs stad nu som en global reklamtavla för den ökända klimatskurken Exxon, ett av världens största oljebolag. Vi kräver att Göteborg genast ska leva upp till sina politiska beslut och stoppa all fossil reklam på de ytor staden bestämmer över, skriver fyra debattörer.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Just nu pågår juniorhockey-VM här i Göteborg, framtidens hockeystjärnor möts i ett evenemang som följs av omkring hundra miljoner tv-tittare runt om i världen. Men i tv-rutan och på rinken, bland hockeyvisir och skridskor och puckar, kommer inte bara dessa unga stjärnor att glänsa – även oljebolaget Exxon får en mångmiljonpublik.

Exxon har en lång historia av att sponsra hockey. Bolaget hävdar självt att dess varumärke Esso är synonymt med hockey i Kanada genom evenemang som Esso Medals, Esso Fun Days och Esso Cup. Men Exxon har inte bara en historia av att sponsra hockey, bolaget är världskänt för sin mörka historia av att finansiera klimatförnekelse, blockera offensiv klimatpolitik och vilseleda regeringar och allmänheten om klimatkrisen.

ANNONS

Kände till

En forskningsartikel i Science från juni 2023 slår fast att Exxons ledning redan i slutet av 1970-talet kände till att människans utsläpp av koldioxidutsläpp skulle leda till klimatförändringar, men att bolaget valde att skapa tvivel om detta i den offentliga debatten och förhindra politiska beslut som skulle vara negativa för försäljningen. Sedan dess har Exxon aktivt sponsrat idrotter för att förbättra sitt rykte, ett klassiskt exempel på sportswashing.

Juniorhockey-VM arrangeras av Internationella ishockeyförbundet (IIHF) och spelas i Frölundaborg och på Scandinavium som båda tillhör Higab, ett fastighetsbolag som ägs av Göteborgs stad. Det är oacceptabelt att arrangören tillåter reklam för ett av världens största och mest ökända oljebolag.

Mot denna bakgrund kräver vi att juniorhockey-VM fasar ut sin fossiltunga sponsring. Det är en stor ironi att aktörer inom vintersport fortfarande accepterar pengar från fossiltunga bolag vars utsläpp smälter den is och snö som alla vintersporter är beroende av.

Just nu fungerar Göteborg som en skylttavla för ett oljebolag med gigantiska utsläpp och en historia av att finansiera klimatförnekelse

Göteborgs stad har också ett stort ansvar för vad som visas på deras arenor. Essos sponsring sker trots att kommunen har tagit beslut om att stoppa fossil reklam och bara några veckor efter att den stora klimatkonferensen COP28 i Dubai beslutade att världen ska ”ställa om från” fossila bränslen.

Göteborgs stad har tagit ett bra beslut om att stoppa fossil reklam som innebär att ”ta fram riktlinjer för att förbjuda reklam för fossil kol-, olje- och gasutvinning på Göteborg stads reklamtavlor”. Hittills har vi inte sett något konkret av detta, och Essos reklam under juniorhockey-VM visar att det brådskar.

ANNONS

Just nu fungerar Göteborg som ett skyltfönster för ett oljebolag med gigantiska utsläpp och en historia av att finansiera klimatförnekelse. Hur länge ska stadens ledning tillåta det?

Steve Baynes, medgrundare Save Pond Hockey, Finland

Anna Jonsson, medgrundare New Weather Sverige

Gustav Martner, talesperson reklam- och marknadsrättsliga frågor, Greenpeace Sverige

Andrew Simms, medgrundare New Weather Institute, Storbritannien

ANNONS