Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den elektrifierade 2 km långa sträckan på E16 utanför Sandviken. Bild: Pontus Lundahl/TT

Elmotorvägar är bara en återvändsgränd

Det är bara den tunga lastbilstrafiken som är rimlig att föra över till elvägar. Men det är fel väg att gå. De slukar resurser och kräver sexdubbla ytan jämfört med järnväg. Med samma summor skulle kapaciteten på järnväg kunna mångfaldigas, skriver Hans Sternlycke, Järnvägsfrämjandet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Elmotorvägar, 27/5

Magnus Jacobsson (KD) vill utreda elmotorvägar för att kunna minska koldioxidutsläppen från transportsektorn med 30 procent till 2030, och underkänner järnvägen, som redan är eldriven. Spåren räcker inte till för att ta över lastbilstrafiken, påstår han. Fördubblad järnvägsfrakt skulle bara minska lastbilstrafiken med några procent.

Då räknar han med all lastbilstrafik, men det är bara den tunga långväga lastbilstrafiken som är rimlig att föra över till elvägar om man inte skall få orimliga kostnader, och tidsperspektivet blir långt bortanför 2030. De är ännu bara på försök.

För ökad lastbilstrafik behövs väginvesteringar. För samma kapacitet krävs det sexdubbla ytan väg som med järnväg.

För ökad lastbilstrafik behövs väginvesteringar. För samma kapacitet krävs det sexdubbla ytan väg som med järnväg. Är det rimligt att bygga sexfiliga motorvägar för att klara lastbilstrafiken, så som det kan bli mellan Helsingborg och Trelleborg?

Att elektrifiera en fil i var riktning går på kanske 80 miljoner milen. Europavägarna och riksvägarna omfattar 2 000 mil. Elektrifieringen går på 160 miljarder kronor. För det beloppet skulle kapaciteten på järnväg kunna mångfaldigas. Nu investeras bara 15 miljarder om året i den inklusive penningförstörelser som Västlänken och signalsystemet ERTMS.

Att rusta upp regionbanorna med helsvetsade spår på makadam kostar bara 70 miljoner kronor milen. Då kan kapacitet, axeltryck och hastighet ökas kraftigt. Också persontrafiken gagnas.

Vägfordon har tredubbla energibehovet jämfört med tåg på grund av friktion och luftmotstånd.

Elvägar är en återvändsgränd. Då måste lastbilarna ha två drivsystem. Snart finns batterier med tredubbla kapaciteten, som räcker också för tung trafik. Sen finns vätgasdrift. Jacobsson skriver att direkt eldrift är tio procent energieffektivare än med batterier. Men vägfordon har tredubbla energibehovet jämfört med tåg på grund av friktion och luftmotstånd.

Genom orättvisa konkurrensvillkor och laglös lastbilstrafik har järnvägen berövats mycket gods. Det kan återtas direkt om den politiska viljan finns. Den kapacitet som berövats järnvägen genom dåligt underhåll, upprivna mötesspår och industrispår kan lätt återställas. Med billiga åtgärder som annan signalering och fler blocksträckor kan kapaciteten ökas ytterligare.

Hans Sternlycke

vice ordförande Järnvägsfrämjandet