Sverige har tidigare beskrivits som ett progressivt land. Ändå ser vi lösningar med billig, subventionerad kollektivtrafik på nationell nivå i Tyskland och Frankrike, där alla nu kan åka fritt i hela landet för 49 euro. Svenska Västtrafik går i stället  i motsatt riktning, skriver debattörerna.
Sverige har tidigare beskrivits som ett progressivt land. Ändå ser vi lösningar med billig, subventionerad kollektivtrafik på nationell nivå i Tyskland och Frankrike, där alla nu kan åka fritt i hela landet för 49 euro. Svenska Västtrafik går i stället i motsatt riktning, skriver debattörerna. Bild: Henrik Jansson

Civila kontrollanter slår hårdast mot de med minst pengar

De som bor i rikare stadsdelar använder bil i högre utsträckning och är inte heller lika beroende av kollektivtrafiken. Det betyder att auktoritära ingrepp i kollektivtrafiken slår hårdare mot personer som lever i svåra ekonomiska situationer och bidrar till en ökad segregation av staden. Om du behöver välja mellan att ge dina barn husrum och mat eller ett periodkort, hur hade du känt då? skriver Wendela Ek.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Den 5 februari införde Västtrafik civila kontrollanter på spårvagnar och bussar. Företaget har gått ut med information om att biljettpriserna ska höjas och antalet kontroller kommer öka från 3 till 11 miljoner. Civila kontroller infördes trots att 46 procent av göteborgarna är emot det. Bara 28 procent är för. Denna auktoritära kontrollmetod kan resultera i en socialt splittrad stad där folk väljer bort kollektivtrafiken. Detta i tider när klimathotet är allvarligare än någonsin. Det har inte gått ens en vecka av civila kontrollanter och det har redan resulterat i ett flertal konflikter där polis tillkallats. Vi menar att den här typen av repression skapar en större otrygghet ute i samhället.

ANNONS

Kollektivtrafiken tar vårdarbetaren till jobbet tidiga morgnar. Spårvagnar och bussar gör det möjligt för studenten ta sig hem säkert på natten efter en krogrunda. Kollektivtrafiken borde vara tillgänglig för alla, och den är särskilt viktig i socioekonomiskt utsatta områden. Det är stadens puls, det som håller den samman och vid liv. Kollektivtrafiken låter oss som bor här leva och röra på oss fritt.

Auktoritära ingrepp

Göteborg är en segregerad stad. Enligt myndigheten Boverket uppnår Göteborg ett ojämlikhetsindex på 54 procent - där 100 procent betyder att staden är totalt segregerad. Detta visar även Göteborgs stads jämlikhetsrapport från 2023. De som bor i områden med sämre ekonomi har inte lyxen av att kunna ta sig fram genom att gå eller cykla in till centrum, medan de som bor i rikare stadsdelar använder bil i högre utsträckning och inte är lika beroende av kollektivtrafiken. Det betyder att auktoritära ingrepp i kollektivtrafiken slår hårdare mot personer som lever i svåra ekonomiska situationer och bidrar till en ökad segregation av staden. Om du behöver välja mellan att ge dina barn husrum och mat eller ett periodkort, hur hade du känt då?

Andra europeiska länder ser en ökad tillgänglighet som den självklara vägen framåt för kollektivtrafiken. Vi ser bland annat lösningar med billig, subventionerad kollektivtrafik på nationell nivå i Tyskland och Frankrike, där man nu kan åka fritt i hela landet för 49 euro i månaden. Svenska Västtrafik går i stället i motsatt riktning.

ANNONS

Därför föreslår vi att man slopar civila kontrollanter och inför en avgiftsfri kollektivtrafik

Vi menar att det är skadligt, inte bara för jämlikheten och stadens utveckling, utan även för klimatet. EU-kommissionen gick i veckan ut med förslag om skärpta miljömål som innebär en minskning av utsläppen med 90 procent till 2040. För att kunna bidra till ett hållbart samhälle behöver fler åka kollektivt. I år kostar Västtrafiks upphandling för kontrollanter 85 miljoner kronor. Pengar som i stället kan läggas på att förbättra kollektivtrafiken och göra den mer tillgänglig. Därför föreslår vi att man slopar civila kontrollanter och inför en avgiftsfri kollektivtrafik.

Det kan finnas de som tycker att den här lösningen inte känns möjlig. Att det skulle bli för dyrt och ta av viktiga samhällsresurser. Men i praktiken skulle det få fler personer att åka kollektivt, vilket är bättre för miljön. Kollektivtrafiken finansieras redan till hälften av skatteintäkter. Om den ska bli avgiftsfri så finansieras hela kostnaden via skatten, vilket leder till att kostnaden per person i stället blir lägre. Det är samma princip som de andra skattefinansierade välfärdsprojekten vi har i dag. Både när det gäller frågan om att arbeta för klimatet och för en minskad segregation är detta en investering som kommer att betala sig mångfaldigt.

Miljövänlig framtid

Vi har nämnt problemen vi ser angående en ökad otrygghet och segregation. Samtidigt som det här är en möjlighet att arbeta för en miljövänlig framtid. Vi menar därför att det är ett bra läge att bedriva en konkret politik på kommunal nivå som syftar till att åtgärda de problem vi står inför, genom att införa en avgiftsfri kollektivtrafik.

ANNONS

Wendela Ek, student och medlem i Sociologiska föreningen

Malin Ekström, student och medlem i Sociologiska föreningen

ANNONS