Det är något som skaver med Systembolagets fokus på alkoholfria drycker, skriver GP:s vinskribent Marie Oskarsson.
Det är något som skaver med Systembolagets fokus på alkoholfria drycker, skriver GP:s vinskribent Marie Oskarsson. Bild: Ari Luostarinen/SvD/TT

Marie Oskarsson: Måste Systembolaget vara bäst på alkoholfritt?

Alkoholfritt är det nya heta, i alla fall om man får tro Systembolaget. Där växer det alkoholfria sortimentet explosionsartat och man berättar med stolthet om hur utbudet förbättras. Men det är något som skaver.

ANNONS
|

Det syns i hyllorna att Systembolaget hänger med i den alkoholfria trenden. Och visst är det härligt att hitta en god druvjuice eller alkoholfri torr cider där, men samtidigt är det något som skaver. För varför ska vårt alkoholmonopol lägga så mycket energi och många hyllmeter på alkoholfria drycker, alltså produkter som vi kan hitta i vilken detaljhandel som helst?

Det är inte utan att man kan undra. Särskilt i ljuset av att vinerna i det ordinarie sortimentet, det som är mest spritt och tillgängligt för Systembolagets kunder, befinner sig på ett kvalitetsmässigt sluttande plan.

Svaret ligger i tolkningen av Systembolagets tvådelade uppdrag. Ena halvan är supertydlig: Systembolagets uppdrag från Riksdagen är att med ensamrätt sälja vin, sprit och öl till oss vanliga konsumenter. Andra halvan av uppdraget är svårare, särskilt i kombination med den första.

ANNONS

Kanske den mest meningslösa alkoholfria produkten som finns.

Det handlar om att värna om folkhälsan och informera om alkoholens skadeverkningar. Eller som Anna Fellenius, kategorichef för det alkoholfria sortimentet på Systembolaget, förklarar det: Genom att få fler kunder att upptäcka det alkoholfria sortimentet ser man en möjlighet att minska den genomsnittliga konsumtionen av alkohol. Hon menar att det är ett prioriterat område för Systembolaget och en viktig del av de satsningar som man gör för folkhälsan.

För 13 år sedan fanns 32 alkoholfria varor listade i Systembolagets fasta sortiment. I dag visar en snabb koll på företagets sajt att det finns 158 alkoholfria drycker i sortimentet just nu och jag kan hitta 85 av dem i min lilla lokala butik. Utbudet har vuxit och breddats successivt under åren.

2013 lanserades champagneexperten Richard Juhlins alkoholfria mousserande vin, den första alkoholfria julölen, Mikkeller Drinkin the Snow, och en mousserande ekologisk fransk äppelmust. I dag ser vi hantverkscider, svenska frukt- och bärmuster, mousserande te, kombucha och färdigblandade alkoholfria cocktails, utöver alkoholfria viner och öl. Och just det, jag glömde – alkoholfri snaps! Kanske den mest meningslösa alkoholfria produkten som finns.

Är det nödvändigt att ta på sig storebrorsrollen för att peppa kring alkoholfria drycker?

Utvecklingen speglar den som vi sett på krogen och i vanliga butiker. Vill man ha något alkoholfritt till sin gourmetmeny på finkrogen finns ofta en genomtänkt dryckesmeny med specialjuicer, egna infusioner och muster. Och går man till en vanlig detaljhandelsbutik hittar man betydligt mer än bubbelvatten och läsk.

ANNONS

Med det i bakhuvudet: Måste verkligen Systembolaget vara bäst på alkoholfritt? Är det nödvändigt att ta på sig storebrorsrollen för att peppa kring alkoholfria drycker? Kanske skulle man kunna släppa det till detaljhandeln och i stället koncentrera sig helt på det som ingen annan får lov att sälja i butik i Sverige, nämligen alkohol. Jag vet, det är inte så Systembolaget tolkar sitt uppdrag om att värna om folkhälsan, men man kan ju i alla fall testa tanken.

LÄS MER:Åtta goda alternativ utan alkohol

LÄS MER:Restaurangerna som är bäst på alkoholfritt i Göteborg

LÄS MER:Så tar Vrå, Project och Carbon fram sina alkoholfria drycker

Anmäl dig till nyhetsbrevet GP Mat och dryck

Få tips på vin, öl och recept inför helgen och det bästa från Göteborgs restaurangliv. Ett nyhetsbrev för dig som är 25 år eller äldre.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS