Göteborgs företagsklimat är för dåligt

Det är uppenbart att Business Region Gothenburg har ett för luddigt uppdrag.

GP Ledare är oberoende liberal. Fristående gästkolumnister representerar ett bredare politiskt spektrum.

ANNONS

Göteborgs kommun är notoriskt dålig på att stötta det småskaliga lokala näringslivet. Kommunen hamnar fortfarande långt ned när organisationen Svenskt Näringsliv rankar hur företagsvänliga svenska kommuner är. Av 290 kommuner placerade sig Göteborg år 2020 på plats 189. Då räddas staden av sina strukturella förutsättningar med stor tillverkningsindustri som ger jobb och utbildningstillfällen.

När företagare tillfrågas om sådant kommunen faktiskt påverkar direkt placerar sig Göteborg ännu längre ned i botten av rankingen. I frågan om ”kommunpolitikernas attityder” hamnar Göteborg på plats 269 av 290. Fler exempel är ”konkurrens från kommunen” (279), ”tjänstemännens attityder” (272), ”tillämpning av lagar och regler” (257), ”service och bemötande” (250), och ”hur företagande påverkas av brottslighet och otrygghet” (268).

ANNONS

En bidragande orsak kan vara att Göteborg till skillnad från andra kommuner inte har ett kommunalt näringspolitiskt kontor som jobbar riktat mot företagarna. Uppgiften är i stället lagd på entreprenad till BRG, Business Region Gothenburg.

LÄS MER: Socialdemokraternas smutskampanj inte ny

De flesta kommuner har idag egna avdelningar som jobbar med att förbättra relationen till det lokala näringslivet. Företagare vet då vart de kan vända sig med frågor om tillstånd, upphandling, markförsäljning, trygghetsåtgärder med mera. Tydlighet, enkelhet och tillgänglighet är framgångsfaktorer.

Ett problem med BRG är i sammanhanget att bolaget har en lång rad uppdrag och ansvarsområden som sträcker sig bortom det konkreta arbetet med att stötta och vägleda småföretag. BRG jobbar inte bara för Göteborg utan för alla 13 kommuner i Göteborgsregionen, GR. De andra kommunerna har dock behållit sina egna näringspolitiska kontor för att jobba lokalt. Bara Göteborg förlitar sig helt på BRG.

Tittar man på BRG:s hemsida är det nästan svårt att förstå vad bolaget gör och inte gör. Man jobbar med att öka innovationskraften, upprätthålla internationella kontakter, skapa kluster och testbäddar, möjliggöra hållbar tillväxt, och har ett specialuppdrag om att samordna elektrifieringen. Det är högt och lågt med många visioner och ofta långt borta från småföretagens vardag och från vad som brukar förknippas med en kommuns arbete.

ANNONS

LÄS MER: Politisk ignorans skapar elbrist i Göteborg

Det borde vara möjligt att göra en uppdelning. BRG skulle kunna fortsätta med att marknadsföra Göteborgsregionen. Men kommunen kunde ta tillbaka uppgiften att jobba med det lokala företagsklimatet.

Göteborgs stad borde skapa ett näringspolitiskt kontor med en näringspolitisk chef i kommunen. Funktionen bör rimligtvis ligga under kommunstyrelsen och inte vara ett bolag. Uppdragen kan få tillåtas fokusera på praktiskt arbete med att förbättra kommunens bidrag till det lokala företagsklimatet. En sådan renodling skulle förbättra tillgängligheten för småföretagen och öka insynen för invånarna.

LÄS MER: Konsten att kapa en kyrka

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS