Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Många gym har stängt. Bild: Pontus Lundahl/TT
Många gym har stängt. Bild: Pontus Lundahl/TT

Karin Pihl: Dansa i köket och gör din hälsa en tjänst

Alla som kan uppmanas att jobba hemma och gymmen håller stängt. Stillasittandet ökar i Coronakrisens spår. Det är lika bra att skaffa sig nya vanor.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Vardagen innehåller många tillfällen då man motionerar men inte tänker på det. Bära tunga kassar från mataffären, springa till bussen, promenera från spårvagnens hållplats till arbetsplatsen. Tio minuters promenad till lunchrestaurangen och tio tillbaka. Kanske cyklar man till jobbet. Men för många kontorsarbetare är allt det där på paus. Alla som kan uppmanas att jobba hemma. Med ens blir man stillasittande större delen av dygnet.

”Jag kan inte komma på något tillfälle när en så stor andel av befolkningen så snabbt och brett går ned i fysisk aktivitet som nu”, säger folkhälsoforskaren Örjan Ekblom i en intervju med GP (31/3). Han är oroad över de hälsokonsekvenser som stillasittandet för med sig. Och det är inte bara den vardagliga motionen i form av promenader till jobb och fritidsaktiviteter som försvinner. Gymkedjan Sats har stängt ner och Friskis & Svettis har minskat antalet deltagare på sina pass. Motionslopp ställs in, däribland Göteborgsvarvet.

Att sitta still dag ut och dag in är inte bra. Det kan till och med vara farligt. Motion är däremot en god investering i sin egen hälsa. Den som regelbundet motionerar löper en mindre risk för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och livsstilsrelaterade sjukdomar som fetma och typ 2-diabetes. Dessutom stärker motion immunförsvaret och bidrar till att sänka stresshormoner.

De flesta vet detta. Ändå är vi svenskar inte så fysiskt aktiva som vi borde. Brist på motion och ohälsosam kost är ett av de största folkhälsoproblemen – större än rökning. Inte ens tio procent av befolkningen röker dagligen. Värre är det med konditionen. Nästan hälften av den vuxna befolkningen har då dålig syreupptagningsförmåga att det är hälsovådligt, visar en studie från Gymnastik- och idrottshögskolan.

Ingen vet hur länge Coronaepidemin kommer att pågå. Därför är det lika bra att försöka skaffa sig nya motionsvanor trots de kristider som råder. Att promenera, cykla eller jogga utomhus är en utmärkt sysselsättning. Nätet kryllar av träningsvideor med gympapass som man enkelt kan utföra hemma. Via Appstore på Iphone eller Play på Android-telefoner finns gott om gymprogram vars övningar kan utföras på vardagsrumsmattan.

Folkhälsopolitik har något präktigt över sig. Alternativt osar det gammeldags folkhems-Sverige, från tiden då alla svenskar skulle göra morgongymnastik, ivrigt påhejade av en hurtig radioröst. Hälsan är var och ens ensak. Men livsstilsrelaterad ohälsa innebär en stor kostnad för samhället. Enbart fetma kostar samhället hela 70 miljarder per år, enligt Folkhälsomyndigheten. Därför är det inte dumt att kommuner sätter upp utomhusgym och elljusspår. Allt som gör det lättare för folk att röra på sig är bra.

Att hålla sig fysiskt aktiv handlar inte om att man ska tukta sin kropp inför ”beach 2020” eller att alla ska förvandlas till sportfånar. Det handlar om att må bra och inte glömma att med bara lite motion, inte minst i karantäntider, kan man förebygga sjukdomar.