Paddorna frodas i förskolan.
Paddorna frodas i förskolan. Bild: Mads Claus Rasmussen

Naomi Abramowicz: Äntligen någon som vill stoppa skärmexperimentet i förskolan

Moderniseringsivern har lett Sverige helt fel i digitaliseringsfrågan.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Liberalerna har länge setts som skolpartiet nummer ett. Den förre partiledaren Jan Björklund profilerade sig genom att ta strid mot flumskolan. Den nuvarande partiledaren Johan Pehrson har valt en annan kamp: mot skärmhysterin som numera genomsyrar hela den svenska skolan – från förskolan till gymnasiet.

”Liberalerna vill att huvudregeln ska vara en skärmfri förskola. Därför kommer vi ändra i förskolans läroplan för att få bort skärmarna”, sa Pehrson i sitt tal i Almedalen. Det är inte en dag för tidigt.

I många fall exponeras barn tillräckligt mycket för skärmar i hemmet, det behövs knappast påbud om att de ska använda Ipads i förskolan också. Men så ser det ut i dag. Det finns nämligen inte bara en utan flera skrivningar i förskolans läroplan om hur alla barn ska ”använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande”. ”Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen”, står det också att läsa.

ANNONS

Man kan fråga sig var den här bisarra tanken kommer ifrån. På vilket sätt skulle det vara nödvändigt eller ens önskvärt för små barn att utveckla så kallad adekvat digital kompetens eller lära sig att använda digitala verktyg innan de ens har börjat skola?

Idén verkar inte komma från vetenskapligt håll. Bland annat avråder WHO från att barn under två år ska titta på skärmar över huvud taget. Barn från två till fyra år bör inte använda dem mer än en timme om dagen, enligt WHO:s rekommendationer.

Det finns även ny forskning som pekar på att användning av skärmar kan hämma barns språkutveckling och kreativitet. Häromåret gjordes en svensk studie med där forskarna undersökte skillnaderna i tvååringars lek beroende på om de använde surfplattor eller om vuxna läste högt för dem. Studien visade att när barnen lekte med surfplattorna blev de mindre kreativa och använde sig mindre av tal i sin kommunikation jämfört med vid högläsning. Det är långt ifrån den enda studien som visar att för tidig tillgång till skärmar riskerar att försena barns utveckling.

Skärmvurmen har ingen plats i förskolan. Förmodligen handlar den om en svensk förkärlek för att ligga i framkant. Sverige ska alltid gå i bräschen, vara först och modernast och senast med ny teknik. Men det finns arenor där den svenska moderniseringsivern och experimentlustan gör sig bättre, och där den passar sämre. Förskolan tillhör definitivt den senare kategorin.

ANNONS

Liberalernas kamp för en skola vars metoder bygger på beprövad vetenskap snarare än sköna framtidsspanares teorier om digitalisering kan vara något som ger partiet ett existensberättigande i svensk politik. Inte minst vore det bra för förskolebarnen.

LÄS MER: Fler trötta klichéer om digitalisering är det sista svensk skola behöver

LÄS MER: Befria skolan från skärmarnas tyranni

ANNONS