Forskningen är inte alls så positiv till digitala verktyg som Skolverket tror.
Forskningen är inte alls så positiv till digitala verktyg som Skolverket tror. Bild: Alexander Olivera/TT

Naomi Abramowicz: Fler trötta klichéer om digitalisering är det sista svensk skola behöver

Skolverkets digitaliseringsfiasko visar varför det var rätt av Lotta Edholm att sparka myndighetens generaldirektör Peter Fredriksson.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Skolminister Lotta Edholm (L) ger Skolverket smäll på fingrarna. I slutet av förra året presenterade myndigheten ett förslag till digitaliseringsstrategi för förskolan och grundskolan. Men Edholm var inte nöjd, utan tyckte att den var för ensidigt positiv till ökad digitalisering.

Efter en remissrunda, där bland annat barnläkare och forskare har fått uttala sig, säger ministern i en intervju att den ska rivas upp och göras om utifrån forskning om barns utveckling (DN 15/5). Något annat vore orimligt.

I dess nuvarande utförande framstår strategin som en inspirationsföreläsning om digitaliseringens möjligheter för mellanchefer i offentlig sektor, inte som en seriös produkt från en av regeringens expertmyndigheter. Den är full av plattityder om hur digital kompetens främjar ”individens personliga utveckling” och kan vara till stöd för kunskapsutveckling, men innehåller knappt några belägg för att så är fallet.

ANNONS

Det påpekar också forskare från Karolinska institutet, däribland professorer i psykologi och kognitiv neurovetenskap, i sitt remissvar. De räknar upp forskningsstudie efter forskningsstudie som visar hur digitalisering försvårar och försämrar elevernas inlärning, inte stärker den.

”Sammanfattningsvis anser vi att Skolverkets rapport om skolans digitalisering är mycket bristfällig då den i hög utsträckning bortser från de forskningsfynd som visar på negativa konsekvenser förknippade med digitalisering av skolan”, skriver Karolinska institutet.

Fler remissinstanser är skeptiska. ”Det finns inga bevis för att digitalisering av förskolan leder till en förbättrad kunskapsinhämtning, hållbar och demokratisk utveckling. Det måste bevisas innan det sker”, skriver Svenska barnläkarföreningen.

Kritiken om ovetenskaplighet verkar dock inte bekomma Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson nämnvärt. ”Skolverkets förslag vilar på en bred vetenskaplig grund och nationella och internationella erfarenheter av digitalisering i skolan”, säger Fredriksson till tidningen Altinget (16/5).

Lotta Edholm har tidigare meddelat att Fredriksson inte kommer att få fortsätta som generaldirektör. Det är helt rätt. Om det är något område som behöver ett paradigmskifte – Tidöpartiernas favoritord – så är det skolan. Och det är uppenbart att den nuvarande generaldirektören är fel person att leda det skiftet, åtminstone om Skolverket ska vara en expertmyndighet som bygger sina rekommendationer på aktuell forskning – inte påståenden utan grund.

ANNONS

LÄS MER: Befria skolan från skärmarnas tyranni

LÄS MER: Bedrövligt att barnen inte lär sig skriva för hand längre

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS