Laura Ingemarsson: Tiktok-trenden om Rawa Majid profiterar på mördade barn

Medierna har förvandlat gängkriget till en form av underhållning, och popkulturen hakar på med Tiktok-trender, memes och merch – en bekymmersam utveckling, menar Laura Ingemarsson.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Många har kritiserat mediernas omedvetna varumärkesbyggande av narkotikadespoten Rawa Majid som ”den kurdiska räven”. I rapporteringen om gängkonflikterna har Majid och hans Foxtrot-nätverk blivit rikskändisar och därigenom uppnått en varumärkeskännedom som närmast kan jämföras med familjen Ingrossos.

Okej, vi är inte där än. Under året har Ingrosso faktiskt nämnts 7 761 gånger i svenska medier medan Maijd bara omskrivits 7 544 gånger, så pressklippsmässigt leder influencerfamiljen fortfarande. Men marginalen är knapp.

Mediernas användande av den internationellt efterlyste mannens minnesvärda alias (eller artistnamn, vad man nu säger i den undre världen) har effektivt skapat kännedom och byggt varumärke och våldskapital, vilket bland annat kritiserats av kriminologerna Camila Salazar Atías och Jerzy Sarnecki (Svd, 16/9).

ANNONS

I en intervju med Svd förklarar Salazar Atías och Sarnecki hur mediernas porträttering av Majid riskerar att stärka hans position och i förlängningen även det våldskapital som den organiserade brottsligheten är beroende av. Detta imagebyggande fortsätter sedan i alarmerande hastighet i sociala medier.

Vi befinner oss i en situation där “krimfluencer” med största sannolikhet kommer att toppa SAOL:s nyordslista

Vi befinner oss i en situation där “krimfluencer” med största sannolikhet kommer att toppa SAOL:s nyordslista (följt av garga-snipe, NPC och tjejmatte). Antalet Instagramkonton som förvandlat kriminaliteten till underhållning genom att publicera snyggt paketerade uppdateringar om gängkriget, precis som att det vore nöjes- eller sportjournalistik, är anmärkningsvärt. Och genom dem blir gängkriget snabbt innehåll, content.

Och content-fieringen nådde någon slags kulmen förra söndagen klockan 20:00 när Foxtrot-nätverket höll en egen “presskonferens” på Instagram Live. Emil Arvidson i Svd (16/10) beskrev livesändningen mer passande som "underjordens Bolibompa".

Trots att sändningstiden konkurrerade med Babel följde hela 17 000 konton livesändningen, kanske tack vare att de hade utlovat en ”hemlig gäst”. I kommentarsfältet spekulerades det om vem det kunde vara. “Kanske Veronica Maggio” skrev en användare. Det var inte Veronica Maggio, utan en gängmedlem som har ryktats vara mördad – annars hade det varit ett perfekt gig för Maggios låt “Ingen kommer undan (inte ens i Sverige)”.

ANNONS

Gängens varumärken har blivit publikmagneter och tätt följer en tsunami av memes – för ja, nu har Majid och Foxtrot-nätverket gjorts till en Tiktok-trend.

Det måste vara en av årets märkligaste trender, men jag har under de senaste veckorna sett hundratals videos på rävar som irrar runt i stadsmiljö. Videorna på de förvirrade rävarna har klippts ihop med en förmodat riktig ljudinspelning på Majid där han säger "Tjena grabbar, läget?" Som alltid fungerar transkriberingar av memes dåligt, så ni får lita på mig när jag säger att det är roligt.

Och detta är bara en av de många memeformat som kretsar kring gängen.

Det rör sig alltså om en person kopplad till mord på oskyldiga människor och barn? Är det helt t-shirt-kompatibelt?

I ett klipp tipsas det om att man ska klä ut sig till jordgubbe och räv för halloween (alltså Majid och hans gängfiende Ismail Abdo, även kallad “Jordgubben”), och i en annan görs olika AI-genererade bilder av Majid, bland annat av honom som en gullig Disney-karaktär. Är det roligt? Ja. Trivialiserar det gängen? Eventuellt.

Häromveckan passerades någon typ av gräns när jag fick upp reklam för kurdiska räven-merch i flödet. Det var alltså inte en ny ringkollektion från Acne eller något från Foxtrot-nätverkets egna webbshop, utan en merch-tröja såld av ett riktigt företag. Det rör sig alltså om en person kopplad till mord på oskyldiga människor och barn? Är det helt t-shirt-kompatibelt?

ANNONS

Men på något sätt är ändå t-shirten med rävtryck ett resultat av mediernas varumärkesbyggande – det som förvandlat gängkriget till popkultur. Och kanske är det värt att omvärdera innan Majid går om Ingrosso i pressklipp.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Uppgifter: Kurdiska räven försöker lämna Turkiet

LÄS MER:Regeringens plan för att få fast ”Kurdiska räven”

LÄS MER:Medelklassen kan inte få nog av organiserad brottslighet

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS