”The Light in the Darkness” är det första tv-spelet om Förintelsen.
”The Light in the Darkness” är det första tv-spelet om Förintelsen. Bild: Epic Games

Hynek Pallas: ”The light in the darkness” är det första steget mot en ny kulturform

Nyligen släpptes det första tv-spelet om Förintelsen. Spelet har ifrågasatts sedan speldesignern Luc Bernard först nämnde tanken för 15 år sedan, trots att studier visat att virtuellt våld kan leda till ökad känslighet för moral. Hynek Pallas hoppas på första steget mot en ny kulturform.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Steven Spielbergs ”Schindler's List” var den första Hollywoodfilm som på ett direkt sätt skildrade Förintelsen. Efter premiären hösten 1993 blev den en sjufaldigt Oscarsbelönad publik- och kritikersuccé – och uppfattad som den definitiva spelfilmen om denna mänsklighetens avgrund.

Men alla var inte eniga. Författaren och Auschwitzöverlevaren Imre Kertész menade att ”Schindler's List” lögnaktigt framställde folkmordet på judar som något fundamentalt främmande för den mänskliga naturen: ”Varje representation av Förintelsen som inte försöker förstå sambandet mellan våra liv, vår civilisation, och Förintelsens möjlighet – den är kitsch”.

Det var inga nya invändningar. Frågan om Förintelsen och representationens möjligheter hade ställts sedan filosofen Theodor Adorno 1949 påstod att det var ”barbariskt att skriva poesi efter Auschwitz”. Varje dikt, all vittneslitteratur och film har lett till diskussioner. Och 30 år efter ”Schindler's List” har debatten nått nya kulturuttryck.

ANNONS

”The light in the darkness”, det första tv-spelet om Förintelsen, släpptes i februari. Men det har varit kontroversiellt sedan speldesignern Luc Bernard först nämnde tanken för 15 år sedan.

”Dataspel” uppfattas fortfarande ryggmärgsmässigt som något fördärvligt. Häromåret väckte det kommande krigsspelet ”Six days in Fallujah” ramaskri. Utvecklarna ville skapa en ”autentisk” upplevelse av de hårda striderna i den Irakiska staden – vilket instinktivt sågs som omoraliskt (17/2/21 GP).

Flera studier har dragit slutsatsen att virtuellt våld kan leda till ökad känslighet för moral hos spelaren eftersom beteendet framkallar skuld.

Men att delta i realistiskt uppbyggda narrativ är inte nödvändigtvis värre än att bara titta. Flera studier har dragit slutsatsen att virtuellt våld kan leda till ökad känslighet för moral hos spelaren eftersom beteendet framkallar skuld.

Spielbergs ”amerikanisering” av Förintelsen – filmen handlar om hur nazipartimedlemmen Oskar Schindler räddade 1 200 judiska arbetare på sin fabrik, och ger oss både actionhjälten och svartvita skurkar – behandlade Auschwitz som en plötslig chock. Inte som slutstationen efter en europeisk historia av antisemitism och pogromer. En historia som i dag, inte minst i Ryssland och det forna Östblocket, utsätts för hård revisionism för att tona ner de egna folkens delaktighet i judeförföljelser.

”The light in the darkness” följer en judisk Parisfamilj från krigsutbrott till internering och deportation. Den interaktiva berättelsen har utvecklats med historiker och överlevande. Som spelare kan du inte styra familjens öde, men förhålla dig till händelser. Och mest kraft har lagts på det omgivande samhällets beteende och antisemitism: Barnet som snart inte får vara med och leka i skolan. Pappan som när sonen återberättar en antisemitisk Bröderna Grimm-saga ställs inför hur han ska handskas med det. Det förs diskussioner om att bära den gula stjärnan, om att fly internering eller att lita på fransmännen.

ANNONS

Ju längre spelet pågår, desto tydligare ser man hur en deformerad civilisation är sammantvinnad med Förintelsen som möjlighet. I en tid då antisemitism och konspirationsteorier ökar – när Sveriges regering lutar sig mot ett parti med nazistiska rötter – kan inget vara viktigare.

Mitt enda problem med ”The light in the darkness” är att spelet inte går tillräckligt långt. Att inget involverar oss i svåra moral- och skuldfrågor. För framtida generationers kunskap om Förintelsen – och hur den kunde inträffa i den västerländska civilisationen – hoppas jag därför att Luc Bernards spel bara är det första steget mot en ny kulturform. En som får lika stort genomslag som ”Schindler's List”.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Historieförfalskning är farligare än n-ordet

LÄS MER:Märkligt av SVT att gömma dokumentär om brittisk rasism

LÄS MER:Medan Europa brinner skriver ni om Tinder

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS