Linkedin är internets andrum, skriver Laura Ingemarsson.
Linkedin är internets andrum, skriver Laura Ingemarsson. Bild: Lise Åserud

Laura Ingemarsson: Linkedin är ett andrum bland internets svarta hål

Linkedin beskrivs ofta som en plats för toxisk positivitet. Trots det växer dess popularitet, särskilt bland generation Z. Vad är det för fel i att unga funnit en positiv miljö där de peppar varandras framgångar? Det undrar Laura Ingemarsson, vars kärlek till plattformen vuxit sig allt starkare.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Linkedin är en plattform som väcker känslor. Känslorna i fråga är oftast äckel och avsky, ibland i kombination med självhat och misantropi. Trots detta blir det sociala mediet större.

Mellan 2021 och 2023 ökade mängden publikationer på Linkedin med hela 41 procent och plattformen rapporterar själva att generation Z är en av de snabbast växande grupperna. Utvecklingen upprör flera, däribland Saga Cavallin, som i en text i DN frågar sig huruvida vi är “tillräckligt oroade av Linkedins framgångar bland unga?” (15/11).

Men att unga söker sin tillflykt hos det professionella nätverket borde varken förvåna eller oroa oss.

De flesta har numera koll på hur generation Z är – deras viktigaste prioriteringar är, enligt Ungdomsbarometern 2023, att skaffa sig en bra utbildning, tjäna pengar och göra bra resultat i skolan. Den viktigaste faktorn i det framtida arbetslivet är hög lön.

ANNONS

I artikeln “Why Teenagers Love Linkedin” i det amerikanska magasinet The Cut (som Cavallin själv refererar till) har skribenten Anya Kamenetz genomfört en mindre undersökning om ungas relation till Linkedin. Och citaten från Kamenetz enkät speglar till stor utsträckning Ungdomsbarometerns fynd.

"Det är en så festlig, positiv och upplyftande miljö”

“Jag tror ärligt talat att det är mer hälsosamt att fira människors professionella eller akademiska framgångar på Linkedin än att posta på Facebook"

"Linkedin har blivit mitt nya Instagram och min bästa vän, för där är människor faktiskt seriösa och professionella”

Cavallin tycker att utvecklingen är oroväckande och menar att hon hellre ser ett barn ligga i “horisontalläge i ett nedsläckt rum med ansiktet upplyst av ett Tiktok-flöde största delen av dygnet” än att höra det yttra “jag skulle vilja lägga till dig i mitt professionella nätverk på Linkedin”.

Hur befriande att under en scrollpaus få förkovra sig i en vagt bekants befordran (“Grattis, så välförtjänt hjärtögeemoji hjärtögeemoji!”)

Förlåt, men att unga har funnit en positiv miljö där de peppar varandras framgångar låter alldeles underbart? Och det får mig att älska Linkedin mer än jag redan gör.

Linkedin beskrivs ofta som en plats för toxisk positivitet. Så är kanske fallet, men med den logiken borde i princip alla andra sociala medieplattformar kategoriseras som toxiskt negativa. Vi lever redan med oändliga flöden fyllda av döda barn, drönarattacker och korrupta klimatmöten. Hur befriande att under en scrollpaus få förkovra sig i en vagt bekants befordran (“Grattis, så välförtjänt hjärtögeemoji hjärtögeemoji!”)

ANNONS

Dessutom är Linkedin en av de få plattformarna som fortfarande går att förstå och som inte känns som ett algoritmiskt mörkt hål.

I sviterna av det kronologiska flödets utrotning och framväxten av den invasiva arten “korta videoklipp” står Linkedin stadigt. Det känns numera som att ingen plattform är fredad från epidemin av hypnotiserande “korta klipp som du kan scrolla tills du hamnat i fullständig trans”. Till och med Youtube (vars grundläggande koncept är korta videos) har introducerat ÄNNU kortare och ÄNNU mer scrollbara klipp. Vi är troligtvis bara någon appuppdatering bort från att Kivra och BankID inför funktionen.

Ytterligare en fördel som Linkedin erbjuder är de tydliga spelreglerna. Diskursen där är inte en självrefererande råttkung av memes, utan genuin och lagerlös.

Man skulle kunna säga att det råder en total avsaknad av ironi, ja, men koderna går i alla fall att dechiffrera – ett “Stort! Stjärnögonemoji” betyder exakt det. Man lägger inte upp sin befordran på ett metaironiskt svalt sätt. Man är Senior Key Account Manager och stolt. Ordet “cringe” finns inte i vokabulären.

Det är ett andrum, en oas.

Så ja, lägg gärna till mig i ditt professionella nätverk på Linkedin.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Spotify Wrapped visar att jag lider av popcornhjärna

LÄS MER:Jag gick på skolan där MP:s språkrör hjälpte till med tyskläxan

LÄS MER:Nu är tiden inne för Linkedin-onanin

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS
ANNONS