Jenny Högström: Han är artisten som anklagas för att hylla terrorn

Franske rapparen Freeze Corleone gör storskandal – för saker som han inte ens sagt. Frankrikes rykte som yttrandefrihetens hemvist börjar nu naggas i kanten, skriver Jenny Högström.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

När världen och vardagen ter sig fullständigt mörka – och det gör de i sanning just nu – så brukar jag ibland som en direkt ångestdämpande åtgärd kolla de senaste nyheterna om den franske rapparen Freeze Corleone. Eller Freeze, som han kallas av sina fans. Det brukar nämligen inte saknas sådana.

Sedan 2016 har Freeze från Les Lilas utanför Paris tagit för vana att göra sin skivsläpp den 11 september.

Efter återkommande anklagelser om antisemitiska inslag i sina texter blev Issa Lorenzo Diakhaté som han egentligen heter droppad av skivbolaget Universal Group.

På Spotify har han 2,8 miljoner följare och låten ”Eurovision”, en internationell collab med bland andra Central Cee, Morad och Baby Gang har 94 miljoner streams. Hans låtar är ofta mörka, mullrande och hårda, långt från det melodiösa franska sound vi känner från exempelvis PNL.

ANNONS

Bilder och liknelser är också hårda och mörka. Inte sällan rasistiska och sexistiska.

Och efter en beef med Frankrikes inrikesminister släppte Freeze i somras låten ”Shavkat”, som i dag har 36 miljoner streams, med raden: ”jag blir hellre anklagad för antisemitism än för våldtäkt, som Gérald Darmanin”.

Nu har situationen återigen ställts på sin spets

I november försökte Parispolisen stoppa två konserter på Le Zénith i Paris med Freeze och hans crew 667, med hänvisning till den ”geopolitiska kontexten” och artistens ”kontroversiella texter”. Men man kunde inte stoppa en konsert på så vaga grunder och Freeze fick spela till slut.

Nu har situationen återigen ställts på sin spets.

Det började med att den norska fotbollsspelaren Haaland rappade till en låt av den tyska artisten Luciano 2022. Den 8 februari i år släppte Luciano låten ”Haaland” av Luciano, där Freeze gästar med en vers. I denna alluderar han, enligt vissa, på terrorattentatet i Nice den 14 juli 2016. Problemet är bara att allusionen består av en ellips. Det vill säga av någonting utelämnat och endast underförstått.

Versen går såhär: ”En défense j’suis Kalidou, t’es Lenglet. Burberry comme un grand-père anglais. J’arrive dans l’rap comme un camion qui bombarde à fond sur la…”

I översättning blir det ”I försvaret är jag Kalidou, du är Lenglet. Burberry som en engelsk morfar.” Och så de ord som vållat uppmärksamhet och lyder: ”Jag kör rakt in på rapscenen, som en lastbil på …”

ANNONS

Det är de där tre punkterna som alltså skulle kunna betyda Promenade des Anglais, det vill säga den paradgata i Nice där en lastbil plöjde in i en folkmassa under nationaldagsfirandet 2016, med 86 döda och hundratals skadade som resultat.

Låten uppmärksammades på sociala medier och nådde på den vägen Nices borgmästare Christian Estrosi som kallade det för en ”rappares vidriga provokation”. Nu undersöker åklagaren i Nice möjligheten att ställa Freeze inför rätta för ”apologie du terrorisme”, det vill säga ungefär försvar för terrorism.

Freeze Corleone kontrar å sin sida med att stämma Nices borgmästare Estrosi samt Éric Ciotti, en lokal toppolitiker och ledare för högerpartiet Republikarna, för förtal och menar att de hittar på ord som inte finns. ”Artisten blir alltså förföljd för ord han aldrig yttrat men som herrarna Estrosi och Ciotto har lyckats höra”, skriver Freeze Corleones team i ett pressmeddelande den 13 februari.

Låten är redan bortplockad från alla plattformar. Sociala medier kokar. Försvar för terrorism, där går gränsen, skriver en. Kom igen, skriver en annan, han sa det ju aldrig. Och så föreslår man en massa alternativa slutrim. Jojo, men vi fattar ju att det var det han menade.

I den bemärkelsen är Freeze Corleone knappast någon nyansernas mästare

Och ja, helt ärligt, det gör vi ju faktiskt. Okej så om orden hade uttalats, om ellipsen fyllts ut med: ”Promenade des Anglais”, vad hade det egentligen inneburit?

ANNONS

Ett försvar för terrorism? Really?

”Han försvarar inte någonting”, står det i en kommentar på Instagram. ”Han jämför bara sin ankomst i rapvärlden med olika händelser som gjort stor skada, för att visa att han har revolutionerat rapgamet”. ”Han ville chockera med sin liknelse”, skriver en annan.

Och det har han verkligen gjort.

I den bemärkelsen är Freeze Corleone knappast någon nyansernas mästare. Man skulle rentav kunna säga att han brakar fram som en lastbil genom folkmassan, ”lika beslutsam som Adolf på 30-talet” för att låna en formulering ur låten ”Bâton Rouge” från 2018.

Skandaler och inställda konserter flankerar hans brötiga framfart. Och medan Parispolisen i december gick bet på att ställa in hans konserter så har man i februari ställt in både i Lille och i Lyon med mycket kort varsel.

Därmed är sista ordet knappast sagt. Vad som kommer härnäst i följetongen om Freeze Corleone kan jag inte ens gissa. Men bilden av Frankrike som yttrandefrihetens heliga land börjar få sig en rejäl törn.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Recension: ”Brorsan, Krabban och Lädret” av Linus Gårdfeldt

LÄS MER:Recension: ”Jag tänker bli äcklig” av Ali Alonzo

LÄS MER:Låt oss vara öppna med sunkhakselitismen

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturchef Johan Hilton tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS