Carl Reinholdtzon Belfrage: Modeveckan i Paris är ett psykotiskt pr-maskineri

Paris modevecka är äntligen över, och ingen kommer sakna den. Carl Reinholdtzon Belfrage sammanfattar de tre sakerna som vi, trots allt, bör ha med oss inför nästa garderobsrensning.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

En modevecka är ett skoningslöst maskineri, fullständigt psykotiskt, tänkt att domptera dina barn, förgöra din själ och äta ditt hjärta. Och som bonus får du skev moral och en permanent ätstörning! Det är som om du får din absoluta favoriträtt serverad, men det är mögel överallt. Du måste skära bort en hel del om du ska kunna njuta – den diaboliska pr-industrin, influgna superkändisar och koncentrationshämmade tonåringar beväpnade med iPhone 15 Pro och extrabatterier måste beskäras med fast hand likt en rhododendronbuske i maj. Och det är inte bara EN modevecka… Det är en jävla massa modeveckor. I olika städer dessutom. Alla med olika inriktningar. Och Paris modevecka höst/vinter 2024 för ängsliga ready to wear-män är just avklarad och det är tre saker vi bör diskutera:

ANNONS

Dries Van Noten är tillbaka. Efter att den Antwerpen-baserade designern Dries Van Noten cashade in och sålde en majoritet av sitt imperium till spanska Puig tycktes det som att en hel del av hans kreativitet försvann. Från att ha varit en av mina favoriter vad gäller subtilt avantgardemode blev han lika alldaglig som en Hilma af Klint-affisch. Nu är han dock tillbaka i god form med överdimensionerade tröjor och elegant skurna kostymer. Men den stora grejen är hans smycken. Det kan bli så att 2024 blir året då män har mer smycken än kvinnor. När ni ser hans ringar från kommande kollektion kommer ni att förstå.

Det är tänkt att vara fräckt, men intrycket blir en semla som klämts mellan klaviaturen på ett dragspel.

Modeveckorna är så hårt uppskruvade att varje år spricker en kollektion i sömmarna. Comme des Garçons Homme Plus krampaktiga försök att återigen leverera tokiga skjortor och kostymer som ska ladda märket med spänning för att underblåsa merförsäljning av bolagets parfymer och den mer kommersiella och lättillgängliga linjen Play, även kallad Stockholms-linjen, börjar bli smärtsamt att se. Det är tänkt att vara fräckt, men intrycket blir en semla som klämts mellan klaviaturen på ett dragspel. I denna Jönssonligan-kategori kan även KidSuper och veteranen Yohji Yamamoto numera räknas in.

Bäst i år? Shanghai-födde Ziggy Chen. Ziggy Chens konst och uttryck tycktes sväva ovanför allt och alla i Paris. Jag har inte varit så exalterad sedan jag introducerade Bode för den svenska publiken. Ziggy Chens kollektion är en blandning av ”Gangs of New York”, ”Peaky Blinders” och ”Dune”. Ett mode vars silhuett tittar bakåt mot de olika kinesiska dynastierna, men med syteknik och material som ger en glimt in i modets framtid. Ziggy Chen har varit verksam sedan 2012, men detta var hans första besök på Paris modevecka och han är redan, bredvid Egonlab och Wales Bonner, allt jag tänker på.

ANNONS

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Det är dags för kockarna att återvända till köket

LÄS MER:”Cyklopernas land” skriker lågbudget och testballong

LÄS MER:Indiegöteborg har sålt ut

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS