Kulturdebatt: Mark Isitt har fel om planerna för kollektivtrafiken

Tvärtemot vad Mark Isitt skriver i GP 23/9 finns det stora planer för kollektivtrafiken i Göteborg, skriver Bijan Zainali (S) och Louise Jeppsson (V), i en replik.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

Mark Isitt skriver att det inte finns några politiska planer på att investera i Göteborgs kollektivtrafik. Ingenting kunde vara mer fel. Det finns stora planer för kollektivtrafiken i Göteborg. Restiderna ska kortas med 20-25 procent och kapaciteten ökas med 70 procent till år 2035. Kollektivtrafiken i Göteborg ska bli snabbare, mindre störningskänslig, mer punktlig och resandet mer hållbart.

Exempel på satsningar som genomförs i närtid är 40 nya spårvagnar, 60 nya ännu längre spårvagnar, 45 nya tåg, ny spårväg på Norra Älvstranden, ny spårväg mellan Skånegatan och Södra vägen, nya buss- och spårvagnsdepåer på Ringön och i Järnbrott och ny spårväg mellan Brunnsbo och Hjalmar Brantingsplatsen.

ANNONS

Västlänken är också en pusselbit som kommer stärka kollektivtrafiken både regionalt och lokalt. Regionalt genom ökat utbud av regiontåg och pendeltåg som binds ihop till sammanhängande linjer genom Göteborg. Lokalt genom att avlasta centrum när tågresenärer kan kliva av även vid Korsvägen och Haga. Det för med sig att hela kollektivtrafiksystemet i Göteborg avlastas och blir mindre störningskänsligt.

Nu blir Västlänken försenad och även dyrare än väntat. Men tunneln är fortfarande lika viktig. Förutom en dipp under pandemin har resandet med kollektivtrafiken ökat med nästan 60 procent sedan Västtrafik bildades. Samtidigt har koldioxidutsläppen från kollektivtrafiken minskat med 90 procent, tack vare satsningar på elektrifiering och andra miljö- och klimatåtgärder. En snabb, pålitlig och miljövänlig kollektivtrafik är en förutsättning för en hållbar stad och region. Utvecklingen av kollektivtrafiken har aldrig och kommer aldrig att stå still.

Bijan Zainali (S), styrelseordförande Västtrafik och Louise Jeppsson (V), ordförande Infrastruktur och Kollektivtrafiknämnden Västra Götalandsregionen

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Politikerna blundade för sanningen om Västlänken

LÄS MER:Politikerna måste våga börja säga stopp till byggandet

LÄS MER:Rädda Shellmacken på Fjällgatan

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS