Nyheten fick oss att studsa till, och omnämns redan på första sidan i årets programkatalog. I foajén till hotell Draken skulle det i år finnas en AI-driven talande filmaffisch, specialkonstruerad för festivalen.
Den lanserades som en AI-driven ”filmexpert” och var tänkt att småprata med festivalens besökare: ge dem tips om filmer och andra festligheter i programmet.
Den levande affischen skulle drivas av verktygen D-ID och ChatGPT, men strax innan den skulle hängas upp kom det dystra beskedet: tekniken hade ballat ur.
Idel felaktiga svar på testfrågorna
– I sista stund blev något fel. AI:n trodde att året var 2042 och inte 2024 och kunde inte längre prata svenska, förklarar Jonas Holmberg, festivalens konstnärlige ledare för publiken i biografen Draken inför premiären av AI-experimentet ”Another persona”.
Inte heller all data om själva festivalen som AI:n matats med stämde längre, utan idel felaktiga svar på testfrågorna levererades av maskinen.
– Med tidigare teknik har man ju kunnat felsöka på ett annat sätt, gå tillbaka och skriva om kod. Men det gick inte i det här fallet, konstaterar Jonas Holmberg.
Festivalledningen såg ingen annan utväg än att skrota affischen, som annars riskerade att förvirra publiken rejält.
LÄS MER:Suzanne Osten gör Bergman-komedi med Camilla Läckberg
LÄS MER:Kulturministerns vapen mot akuta filmkrisen: utredning
LÄS MER:Nu invigs Göteborgs filmfestival
Rösta på bästa internationella film 2024
Du har väl inte missat att du som gp-läsare är med och bestämmer vilken film som ska prisas i kategorin Dragon award best international film?
Gå in på gp.se/dragonaward och lägg din röst.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.