Hur kan Postnord höja portot?

Hur kan Postnord höja portot så mycket och samtidigt kraftigt försämra servicen? undrar Henrik Scheutz.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

Sedan Postnord bildades för exakt tio år sedan har skandalerna avlöst varandra. Samtidigt som det redan höga portot har chockhöjts har servicen försämrats. För två år sedan höjdes portot till orimliga 7 kronor, och utrikesportot upp till 50 gram chockhöjdes till 21 kr. Blott nio månader senare kom nästa stöt: 9 kronor, vilket borde ha varit ett dåligt skämt. Det har blivit väldigt kärvt för främst privatpersoner och föreningar, inte undra på att det skickas färre försändelser. Jag älskar att skriva brev, men nu har jag tvingats att dra ner på det, och har slutat med frimärkssamlande.

Flera gånger har jag råkat ut för att försändelser inte kommit fram, eller kommit fram efter först 3–4 veckor, vilket gjort mig orolig. En gång tog en papperslapp i kuvert en månad på sig från en förort till en annan, jag kan undra var den höll hus under tiden. Detta är förvisso väldigt lindrigt jämfört med vad många andra råkat ut för. Under knappt ett år försvann 18 000 paket och 4 000 blev skadade, dessutom är det omfattande stölder. Trots detta sade chefen Peter Hesslin att "Postnord gör ett fantastiskt bra jobb".

ANNONS

Till råga på allt försämras servicen betydligt nu när tömningstider ändras, lådor som tömts kl 18 kommer från 1 juli att tömmas redan kl 16, och en del som tömts kl 17 redan kl 13, eller t o m redan kl 9. Dessutom tänker man börja med att bara ha postutdelning varannan dag, vilken galenskap. Tänk vilken bra service det var förr när vi hade Postverket, fram till 1978 hade man lördagsutdelning till ordinarie porto 1:30, och tidigare två gånger om dagen.

Hur kan detta skandalföretag höja portot så mycket och samtidigt kraftigt försämra servicen? Efter alla klagomål på Postnord med post som skadas, stjäls, inte kommer fram, eller kommer fram först efter en månad, är det väldigt provocerande med dessa orimliga höjningar och försämringar.

Henrik Scheutz

ANNONS