De säljer sina verk genom instagram

Instagram har blivit en viktig plattform för mindre, kreativa företag och konstnärer som vill nå ut – utan att behöva ha en fysisk butik, lager eller andra saker som tidigare varit en tröskel. Men det finns baksidor.

ANNONS
|

Sara Andén bestämde sig 2019 för att satsa helhjärtat på sitt konstnärskap. I dag arbetar hon heltid från sin ateljé i Majorna, med sina populära motiv av hus och fasader från hela Göteborg. Upp till 80 procent av hennes försäljning sker via Instagram.

– Det är en livsviktig kanal för mig. Utan Instagram vet jag inte om jag hade kunnat ha den här sortens verksamhet överhuvudtaget, säger Sara Andén, som man hittar under aliaset Husritare.

När hon var yngre, och skulle välja yrkesbana första gången, framstod konstnärskapet inte som ett alternativ.

– Innan sociala medier fanns på samma sätt, så kände jag att det aldrig skulle gå att jobba med detta. Det var först många år efteråt som jag vågade testa, eftersom det är ganska lätt att prova sina vingar via Instagram, man behöver inte ligga ute med en massa pengar eller så.

ANNONS

Konstnären: Stor förändring när algoritmerna styr

Nya ateljén ligger på bottenplan, och kommer så småningom att öppnas upp då och då för försäljning på plats.

– Jag har testat en del julmarknader och det är bra, men ett väldigt kånkande. I år ska jag testa och se om det går att få hit folk istället, säger hon.

Fram till 2016 visade Instagram ett kronologiskt flöde, men i takt med att appen växte missade användarna mycket av innehållet. Då började tjänsten jobba allt mer med algoritmer, som ska styra flödet utifrån vad användaren kan tänkas vilja se. Sedan dess har algoritmerna förändrats och utvecklats många gånger, och just för företag eller så kallade kreatörskonton kan det spela stor roll.

Under Sara Andéns år på plattformen har hon märkt en tydlig förändring.

– Tidigare kunde jag göra ett vanligt inlägg och det nådde folk, men nu är det i princip bara dem jag betalar för som syns. Jag tror att alla som använder Instagram har märkt av en skillnad, halva flödet består av antingen reklam eller förslag på konton man inte bett om att få se.

Sara Andén målar göteborgsk arkitektur i akvarell och tusch. Upp till 80 procent av försäljningen sker genom sociala medier.
Sara Andén målar göteborgsk arkitektur i akvarell och tusch. Upp till 80 procent av försäljningen sker genom sociala medier. Bild: NICKLAS ELMRIN

Fanny Rådvik och Lovisa Hansson säljer vintage genom Instagram

En annan sorts verksamhet som dykt upp allt mer, är den kurerade Instagramloppisen, eller mikrobutikerna som säljer utvald second hand, hantverk eller konst. En sådan är Selon Sirkka, som är både en butik med utvalda objekt och en plats för inspiration. Bakom kontot står systrarna Fanny Rådvik och Lovisa Hansson, till vardags fotograf respektive formgivare.

ANNONS

– Vi har under många år haft ett gemensamt intresse för, och en dialog kring konst, design, antikviteter och hantverk. Kontot blev ett sätt att ha en gemensam plattform för det, säger Lovisa Hansson.

– Det började inte med att vi ville starka just en shop, utan mer att vi skickade inspiration och saker till varandra, och frågade oss varför vissa typer av hantverk som vi verkligen uppskattade inte var mer populära. Vi ville gärna lyfta dem mer, säger Fanny Rådvik.

Selon Sirkka blev ett konto som består ungefär till hälften av försäljning av unika vintageobjekt, och till hälften inspiration – ett unikt hem, en konstnär eller kanske en konstvideo.

– På Instagram kan man vara ganska fri upplever vi, man måste inte ha en perfekt businessplan innan man sätter igång, säger Lovisa Hansson.

Aktiviteten på sociala medier viktigt för genomslaget

I segmentet butiker på Instagram ser de flera loppiskonton, med större fokus än kanske deras eget på att sälja.

– Det är halvkurerat och ganska billigt, med lite inspirationsbilder men mer fokus på att sälja. Det ser jag ganska mycket av, och jag tror att det många gånger går väldigt bra, säger Fanny Rådvik.

I den mindre skala som de verkar, har algoritmerna inte varit något större problem. Men de märker av att aktiviteten är viktig. Hur ofta man postar, vad och när på dygnet har betydelse, säger Fanny Rådvik.

ANNONS

– Så fort vi haft ett litet uppehåll och inte postat på ett tag, då är det ingen som ser. Då får man 5 likes. Men en eller två poster om dagen och några storys, då går det upp direkt. Vi har inte haft några sponsrade inlägg, men ibland försöker jag slänga in en hashtagg för att se om det tråcklar sig igenom något filter. Men vi har fortfarande ett hyfsat lågt antal följare, vilket även gör att färre hittar oss. Ju fler följare man har desto fler får man, det går hand i hand.

Vad hade Selon Sirkka kunnat vara för tio år sedan, innan dagens plattformar fanns på samma sätt? Kanske en bok, en butik eller ett hemma-hos galleri.

– Kanske hade det inte kunnat existera på samma sätt. Eller så hade det tagit tio år till att komma fram till vad vi försökte få ut oss, säger Fanny Rådvik.

LÄS MER:Guide: Så säljer du bäst vidare dina prylar, möbler och kläder

LÄS MER:Jobba hemifrån eller inte – så kan distansarbetet bli i framtiden

LÄS MER:Karin Lind började handla mindre - och fick råd att gå ner i arbetstid

LÄS MER:Här drivs förskolan helt på vätgas och solenergi

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS