Sänkt pris för göteborgarna hotar kranskommunernas kollektivtrafik

Västtrafik talade runt men håller nu tunt. Vad som sades vara ett fokus på att hela regionens kollektivtrafik skulle fungera blev ett fokus på billigare biljetter för göteborgare. Som följd skärs nu kollektivtrafiken ned i bland annat Lerums kommun. Det skriver Viktor Lundblad (M), kommunstyrelsens ordförande i Lerums kommun.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Den 1 januari proklamerade Västtrafiks då tillträdande ordförande, Bijan Zainali (S), i Göteborgs-Posten att han som trollhättebo representerade en nystart för kollektivtrafiken i regionen. Att det var bra att man fick in någon som inte var göteborgare att styra Västtrafik. Detta då allt inte längre skulle handla om spårvagnen i Göteborg, utan huruvida bussen och tåget överhuvudtaget skulle gå i andra delar av regionen.

Det välkomnades från oss kranskommuner till Göteborg som länge upplevt att kollektivtrafiken i regionen behöver bli förutsägbar och kapacitetsstark när det de senaste åren dessvärre blivit tvärtom för oss utanför Göteborg.

Störningar och signalfel

Försenade tåg, inställda bussar och ersättningsbussar som aldrig kommer. Det är vad vi i kranskommunerna till Göteborg länge har kallat för vardag. Bor man dessutom längs med Västra stambanan, där tre fjärdedelar av Sveriges samtliga kapacitetskonflikter sker, så är störningar och signalfel synonymt med arbetspendling.

ANNONS

Västtrafik prioriterar dyra taxeexperiment på bekostnad av kranskommuner till Göteborg. I veckan meddelade Västtrafik till Lerums kommunledning att all parallelltrafik längst med Västra stambanan ska läggas ner. Lerumsnabben ska läggas ner och Gråbosnabben ska bli en inslussningsbuss till Lerums centralort. Detta i kontrast mot vad Lerums kommuninvånare önskat.

Anledningen, menar Västtrafik, är att all trafik in till Göteborg ska ske via tåg och att antalet avgångar i spårtrafiken ska öka. Samtidigt meddelar man dock att en tredjedel av Lerums spårtrafikstationer ska läggas ned. Utan bussar, utan spår och utan stationer kommer Västtrafik snart stå utan lerumsbor. Detta för att de inte kan resa med Västtrafik.

Arbetspendlare som försöker göra rätt måste ha en kollektivtrafik att lita på

Västtrafiks planer för Lerums kommun kollektivtrafik innebär försämringar som leder till att vår kommun blir mer bilberoende. Det vore en olycklig utveckling. Arbetspendlare som försöker göra rätt måste ha en kollektivtrafik att lita på.

Zainali (S) måste prioritera en stark kollektivtrafik även för de som bor utanför Göteborg. Hans fokus för Västtrafik hoppas vi bär frukt och att Västrafiks nuvarande förslag endast är en tjänstemannaprodukt utan politisk förankring. Samma tjänstemän bör i sådana fall boka en returbiljett tillbaka till perrongen där de glömde förankringen med regioninvånarna.

Viktor Lundblad (M) Kommunstyrelsens ordförande Lerums kommun

ANNONS
ANNONS