Medieanvändarnas syn på medieetik har förändrats de senaste åren. Nu vill lyssnarna, läsarna och tittarna ta del av opixlat och oreglerat material, skriver Olle Lidbom.
Medieanvändarnas syn på medieetik har förändrats de senaste åren. Nu vill lyssnarna, läsarna och tittarna ta del av opixlat och oreglerat material, skriver Olle Lidbom. Bild: Magnus Liam Karlsson

Poddar utan etiska regler hotar den publicistiska friheten

Framväxten av poddar som självklara aktörer i medielandskapet har skruvat upp tonläget i medievärlden. Det har blivit allt lättare för lyssnare, tittare och läsare att ta del av namn och bilder på brottslingar, eller annan känslig information. Något som skapar problem för de traditionella medierna, skriver Olle Lidbom.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

Under medieåret 2019 har podden blivit en etablerad del av medielandskapet. Lyssnandet fortsätter öka, bland unga under 30 är poddlyssnandet vanligare än radiolyssnandet. Annonsörerna har vaknat och i år beräknas svenska poddar dra in närmare 200 miljoner kronor i annonsintäkter.

Men poddåret 2019 har också utmärkt sig med flera stora klavertramp när det gäller medieetiken. Svenska Mordhistorier och Mordpodden har visat sig plagiera andra mediers innehåll. Framgångsrika Rättegångspodden har anklagats för att bortse från etablerad etik som att visa brottsoffer respekt, när de spelat upp vittnesmål och ljudfiler från rättegångssalar och förundersökningar. Andra poddar har kränkt privatlivet och gjort namngivningar som aldrig skulle ha accepterats i traditionella medier. En del av dessa poddar drivs av personer utan publicistisk bakgrund, och saknar i vissa fall ansvariga utgivare.

ANNONS

Ny syn på journalistik

Den nya synen på bland dessa nya publicister bottnar ofta i att medieanvändarnas syn på medieetik har förändrats. Tonläget har skruvats upp. Allt fler tycker att public service och andra traditionella medier är fega och verklighetsfrånvända när de pixlar efterlysningsbilder, inte namnger misstänkta eller väljer att inte skriva ”det alla andra ändå vet”.

Allt fler tycker att public service och andra traditionella medier är fega och verklighetsfrånvända när de pixlar efterlysningsbilder och inte namnger misstänkta

Årets många konflikter kring podd-Sverige bottnar i just ett medielandskap med dubbla måttstockar. Forumet Flashback är en av Sveriges största webbplatser, där råder noll medieetik och framväxten av nya medier har ändrat många svenskars syn på medieetik, vilket syntes under #metoo-hösten 2017. Då brukades sociala medier till namngivningar, anklagelser och utpekanden som gick mycket längre än vad traditionella medier gör.

I sociala medier blev definitionen av allmänintresse en annan än i traditionella medier. Uthängda personer fick sällan bemöta anklagelser. Många medieanvändare var lättade, det var som att det medieetiska systemet dittills tystat och förtryckt åsikter och erfarenheter. Nu fick de komma fram. Många traditionella tidningar drogs med i ruset och inspirerades till publiceringar som de fick ångra, med fällningar och kritik som följd.

De dubbla måttstockarna blev synliga

De dubbla måttstockarna blev tydliga. Den gamla medieetiken å ena sidan, det nya medieanvändandet å den andra.

Samma måttstockar tycks gälla i podd-Sverige, där kritiken mot poddarna kommer från traditionella medier, erfarna jurister och förstås brottsoffren och deras familjer medan användarna lyssnar ivrigt och intresserat.

ANNONS

Det allra viktigaste för alla medier, nya som gamla, är förstås att hålla politiken och juridiken så långt borta som möjligt

Här finns en tydlig konfliktlinje. Det allra viktigaste för alla medier, nya som gamla, är förstås att hålla politiken och juridiken så långt borta som möjligt. Både kulturministern och justitieministern har varit ute under hösten och flaggat för nya regelverk i kölvattnet efter poddarnas etiska övertramp. Den svenska medieetiken bygger på frivillighet och självreglering. Det är ett system som fungerat väl och det finns all anledning att städa själv i stället för att släppa in politiker, jurister och lobbyister i medieetiken. Det skulle hota den publicistiska friheten på ett allvarligt sätt.

Frammanar en politiserad medieetik

Men hur ska man göra när nya aktörer som sociala mediestjärnor och poddare inte vill ansluta sig frivilligt och självreglera? Viktigt att komma ihåg är att de nya aktörerna inte nödvändigtvis agerar med illvilja eller dåligt omdöme. Snarare är de bättre än de gamla medierna på att spegla vad mediekonsumenterna förväntar sig att svenska medier bör publicera. Men om övertrampen fortsätter riskerar de nya aktörerna med annan måttstock att tvinga fram en politiserad medieetik.

Viktigt att komma ihåg är att de nya aktörerna inte nödvändigtvis agerar med illvilja eller dåligt omdöme. Snarare är de bättre än de gamla medierna på att spegla vad mediekonsumenterna förväntar sig att svenska medier bör publicera.

De aktörer som är intresserade av självreglerande medier borde ta frågan på allvar. Ett första steg är att bättre försöka förstå det nya medielandskapets medieetik i stället för att pracka på de nya aktörerna sina gamla spelregler. Kanske bör den i vissa delar bli mindre schysst och hänsynsfull – den som i dag blir uthängd har andra möjligheter än tidigare att svara och förklara. Men framför allt måste medier kunna resonera och förklara beslut och avvägningar.

ANNONS

Driver på utvecklingen

Det är de svenska poddarnas annorlunda syn på medieetik som driver på utvecklingen nu, men de gamla aktörerna kommer att drabbas om medieetiken blir en politisk fråga. Därför vilar ansvaret tungt på dagspress, tv och radio att argumentera för en medieetik som är självreglerande, hänsynsfull och ändå i takt med mediekonsumenternas förändrade krav.

Olle Lidbom, medieanalytiker och kommunikationschef på Norstedts Förlagsgrupp. Driver Mediepodden tillsammans med Emanuel Karlsten

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS