Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Maude Kardell Wahlbäck, områdeschef Äldreomsorg & Hospice Bräcke diakoni.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

LOV är inte hemtjänstens problem

Valfrihetens vara eller icke vara är inte hemtjänstens problem. Vad som behövs är att vi gemensamt börjar arbeta med de strukturella utmaningarna som finns inom hemtjänsten och äldreomsorgen, skriver Maude Kardell Wahlbäck, Bräcke diakoni.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Hemtjänst, LOV och privatisering har diskuterats flitigt i GP den senaste tiden. V och KD hamnade i bråk om den privata hemtjänsten och införandet av LOV i Göteborg. S menar att ”tvångsprivatiseringen av äldreomsorgen” borde stoppas.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vad vi menar är att samtliga inblandade politiker missar poängen. Det handlar inte om LOV inom hemtjänsten och dess vara eller icke vara. Och det handlar inte heller om att pengastinna aktörer mjölkar ur äldreomsorgen. Det handlar om att det finns strukturella problem inom organisationen bakom hemtjänsten. Det handlar också om situationen i storstad kontra mindre kommuner och landsbygd. Låt oss ta ett par exempel.

Kikar vi på lite mindre städer som till exempel Alingsås och Falköping som båda har LOV är kundnöjdheten betydligt högre. Är problemen då kopplade till privata utförare och LOV? Uppenbarligen inte.

I Stockholm har LOV funnits länge, i Göteborg bara ett drygt år medan Malmö fortfarande saknar LOV. Sina olikheter till trots ligger alla våra tre storstäder lika lågt i den nationella brukar- undersökningen och har gjort så under de senaste åren. Kikar vi på lite mindre städer som till exempel Alingsås och Falköping som båda har LOV är kundnöjdheten betydligt högre. Är problemen då kopplade till privata utförare och LOV? Uppenbarligen inte.

Det påstås också att kundnöjdheten gått ner och att hemtjänstkunderna fått det sämre. Men någon brukarundersökning har inte hunnit genomföras efter införandet av LOV. Kunderna har alltså inte uttryckt missnöje med varken våra eller andra privata utförares tjänster eller LOV som sådant. Vår upplevelse är snarare att intresset för oss som idéburen aktör, kontra den kommunala hemtjänsten, är stort.

Till sist vill vi kommentera det både Daniel Bernmar (V) och Jonas Attenius (S) insinuerar, att Bräcke diakoni skulle driva hemtjänst för att tjäna pengar. Det är näst intill skrattretande.

Till sist vill vi kommentera det både Daniel Bernmar (V) och Jonas Attenius (S) insinuerar, att Bräcke diakoni skulle driva hemtjänst för att tjäna pengar. Det är näst intill skrattretande. Att starta en helt ny verksamhet är kostsamt och att driva hemtjänst kommer aldrig bli någon kassako. Bräcke diakoni är dessutom en idéburen aktör. Hela vår organisation vilar på en vilja att göra skillnad för dem vi finns till för, inte att göra vinst. Så har vi jobbat i nästan hundra år och vi har inga planer på att sluta.

Vi vill i grunden samma sak, ha en fungerande äldreomsorg där behoven står i fokus och medarbetarna trivs. Vore det inte bättre om vi lyfte blicken från frågan om LOV:s existens och gemensamt börjar arbeta med de strukturella utmaningarna som finns inom hemtjänsten och äldreomsorgen? Det tror vi är vägen framåt.

Maude Kardell Wahlbäck

områdeschef Äldreomsorg & Hospice Bräcke diakoni