En bil orsakar koldioxidutsläpp vid huvudsakligen två tillfällen; När den produceras och när den körs. Om du skrotar din gamla bil i förtid och köper en ny elbil så orsakar tillverkningen av den nya elbilen betydande koldioxidutsläpp, däremot inte körningen. Om du i stället väljer att köra med din gamla bil till dess att den är utsliten och färdig att skrota så orsakar själva bilkörningen årliga utsläpp av koldioxid. Hur mycket går att räkna ut på nätet med hjälp av organisationer som erbjuder klimatkompensation*.
Klimatkompensation kan till exempel innebära att man investerar i vindkraft som ersätter kolkraft. Och då minskar utsläppen av koldioxid. Om du exempelvis har en medelstor bil och kör 1 500 mil om året så medför detta utsläpp på cirka 3 160 kg. Illa! Men om du kontaktar en organisation som erbjuder klimatkompensation och ger dem i uppdrag att för din räkning satsa på utbyggnad av vindkraft som leder till minskade utsläpp av 3 160 kg koldioxid så blir nettoeffekten noll. Det kostar dig cirka 1 000 kronor per år.
Om du vill vara miljöneutral så behåller du den gamla bilen ett tag till och klimatkompenserar med en tusenlapp varje år.
Med andra ord: Om du väljer att skrota din gamla bil som det egentligen inte är något större fel på och köper en ny elbil i stället så medför det ökade koldioxidutsläpp. Om du i stället väljer att behålla din gamla bil några år till och varje år klimatkompenserar motsvarande bilens utsläpp så ökar inte dina koldioxidutsläpp. Och när din gamla bil om några år gjort sitt – då kan det vara aktuellt att fundera på en elbil. Då kommer också elbilarna att vara mycket bättre och billigare samt tillverkningen att orsaka klart mindre koldioxidutsläpp än den gör i dag.
Så om du vill vara miljöneutral så behåller du den gamla bilen ett tag till och klimatkompenserar med en tusenlapp varje år. Vill du bidra till minskade globala koldioxidutsläpp så kan du ju dubbla summan till 2 000 kronor – då släpper du ut 3 160 kg koldioxid mindre varje år. Och det till en rimlig kostnad jämfört med att köpa en ny elbil. Prislappen startar där på runt 300 000 kronor.
Ulf Paulsson
ekonom, teknisk doktor
* Till exempel https://klimatkompensera.se/produkt/bilresor/