Kulturav Sofia NyblomTio år sedan Euromajdan tände eldar i hela UkrainaRysslands anfallskrig har aktiverat fantomsmärtor från tidigare revolter och övergrepp.
Litteraturrecensionav Sara ArvidssonRecension: ”Konsten är vi” av Mårten ArndtzénGlöm inte att ”politiskt korrekt” lika gärna kan innebära främlingsfientlighet, homofobi och misogyni.
Gästkolumnav Isak SkogstadLars Vilks lärde mina elever vad yttrandefrihet handlar omRätten till yttrandefrihet blir lätt abstrakt. Lars Vilks gjorde den ytterst konkret med sin rondellhund.
Kulturkrönikaav Ulrika KnutsonLars Vilks död – en tragedi”Han fick en våldsam död i svenska statens beskydd”.
Kulturdebattav Hynek PallasVi måste kunna prata om vänsterns antisemitismUnder konflikten mellan Israel och Hamas blossade antisemitismen upp igen.
Livsstilav Malin EijdeHot och hat på nätet tvingade Orrenius att lämna landet"Det svåra med mitt liv har varit att balansera det där".
av TT-TT SpektraNiklas Orrenius får ArgusprisetJournalisten och författaren Niklas Orrenius får årets Arguspris i humaniora. ”För ett humanistiskt präglat författarskap som kretsar kring det aktuella svenska frågekomplex som gäller migration, etnisk och religiös mångfald, yttrandefrihet, tolerans och växande högerextremism", lyder motiveringen.
Litteraturrecensionav Mattias HagbergRondellhunden slukar allt i sin vägLars Vilks har blivit ett med sitt tioåriga projekt, Mohammedsaken. Journalisten Niklas Orrenius tog rygg på konstnären i ett år och upptäckte något nytt.