Tysk butikskedja tar betalt för matens klimatpåverkan

Den tyska lågprismatkedjan Penny genomför i veckan nu en kampanj där utvalda produkter ska prissättas efter deras klimatpåverkan. Ost blir 94 procent dyrare medan priset på vegansk schnitzeln bara ökar med fem procent.

ANNONS
|

Sedan igår måndag har priset på nio av livsmedelskedjan Pennys produkter justerats för att visa dess ”sanna pris”. Alltså vad det kostar om man räknar in produktionens miljöpåverkan. Det betyder att kött och mejeriprodukter blir betydligt dyrare, 88 procent dyrare med wienerkorv och 94 procent dyrare med ost, men även den veganska schnitzeln får sig en prisökning om fem procent.

Hur mycket de nio livsmedlen ska kosta har räknats ut med hjälp av forskare på Nürnbergs tekniska universitet och Universitetet i Greifswald.

Till exempel inkluderar uträkningen för ostens verkliga kostnad 85 cent för metan- och koldioxidutsläpp, 76 cent för jorderosionen från foderproduktionen, 63 cent för besprutningens skador på miljö och bönder och 10 cent för övergödning av grundvattnet.

ANNONS

Överskottet ska gå till familjegårdar

Enligt Penny vill man genom kampanjen väcka uppmärksamhet kring matproduktionens miljöpåverkan.

– Vi måste ta till oss det obekväma budskapet att priset för vår mat, som adderas längs med varukedjan, inte speglar den miljömässiga kostnaden. Vi vill skapa en större medvetenhet kring detta med en nationell kampanj om de sanna kostnaderna, säger Stefan Görgens, operativ chef på Penny.

Prisskillnaden mellan varornas vanliga pris och det ”sanna priset” ska enligt ett pressmeddelande skänkas till att klimatanpassa och bevara familjeägda bondgårdar i Alperna.

Kritik från tyska jordbrukare

Kampanjen har dock fått kritik, bland annat har intresseorganisationen för tyska lantbrukare, Deutschen Bauernverbandes, kallat det för green washing. Alltså när ett företag försöker verka miljövänliga i sin marknadsföring, utan att genomför några riktiga förändringar.

– Projektet genomförs, på lantbrukarnas bekostnad, av en lågpriskedja som annars inte har något intresse av att se rättvisa priser, säger Bernhard Krüske som är organisationens ordförande till den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine.

Den tyska satirtidningen Der Postillon har drivit med kampanjen och skrivit att Penny i sin kampanj ska betala ut ”sanna löner” till sina anställda, baserat på hur levnadskostnaderna ser ut. Det skulle enligt satirsidan innebära en löneökning på mellan 60 och 100 procent.

LÄS MER:Torkan förödande för jordbrukarna vid Medelhavet

LÄS MER:Han lämnade ett välbetalt jobb för att odla grönsaker

LÄS MER:De föder upp det lyxiga köttet till Göteborgs restauranger

LÄS MER:Fåren får äta avfall – målet: Mindre metan i raparna

ANNONS