Regeringen och Sverigedemokraterna gör sitt första gemensamma budgetutspel sedan Ulf Kristersson valdes till statsminister.
Regeringen och Sverigedemokraterna gör sitt första gemensamma budgetutspel sedan Ulf Kristersson valdes till statsminister. Bild: Nils Petter Nilsson

Regeringen och SD överens om sänkt bensin- och dieselskatt

Regeringen och Sverigedemokraterna kommer att föreslå att skatten på bensin och diesel sänks, så att priset blir en krona lägre per liter vid pump. Ex-statsminister Magdalena Andersson (S) sågar SD och menar att partiet svikit sitt vallöfte om en sänkning med tio kronor per liter.
– Det löfte Jimmie Åkesson gav sina väljare blev en tummetott, säger hon.

ANNONS
|

Regeringen och Sverigedemokraterna gör sitt första gemensamma budgetutspel sedan Ulf Kristersson valdes till statsminister.

Partierna är bland annat överens om sänkt skatt på bensin och diesel, sänkt reduktionsplikt och bibehållet reseavdrag, med förstärkning för arbetsresor.

– Jag hade velat gå fram ännu lite hårdare, även om det här är den enskilt största satsningen vi gör i budgetpropositionen, säger Sverigedemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till TT.

Samtidigt säger Sjöstedt att det är världsmarknaden som styr drivmedelspriset.

– Det är en parameter som ligger helt utanför vår kontroll, i princip omöjlig för regeringen att påverka, säger han till TT.

ANNONS
Mikael Damberg, ekonomiskpolitisk talesperson för Socialdemokraterna.
Mikael Damberg, ekonomiskpolitisk talesperson för Socialdemokraterna. Bild: Paul Wennerholm

Vill sänka reduktionsplikten

Energiskatten på bensin och diesel sänks med 80 öre per liter, vilket förväntas sänka priset vid pump med en krona per liter. Det är en tillfällig åtgärd som träder i kraft i samband med årsskiftet.

Förslaget är dyrt och väntas kosta 6,7 miljarder under nästa år.

Partierna vill även tillsätta en utredning som ska se över om det är möjligt att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå om 6 procent. Sänkningen har kritiserats av forskare och näringslivet för att öka koldioxidutsläppen och därmed riskera att göra att Sverige missar sina klimatmål till 2030.

– Det kan vara så. Men samtidigt är situationen ohållbar, vi kan inte slå ut våra egna hushåll och företag. Världen blir inte bättre för att vi har det sämre, säger Oscar Sjöstedt till TT.

Damberg sågar SD

Både Magdalena Andersson, nu oppositionsledare och tidigare statsminister, och Mikael Damberg, ekonomiskpolitisk talesperson för Socialdemokraterna kritiserar beskedet från SD, M, KD och L och framhåller att partiernas planerade sänkning är långt i från de löften som gavs i valrörelsen om sänkt dieselpris med tio kronor per liter och bensin med 6,50 kronor per liter.

– I dag känner sig nog många väljare som röstat på SD lurade, säger Andersson.

ANNONS

Damberg pekar på att SD under valrörelsen talade om att det var "sossepriser" som låg bakom de höga drivmedelspriserna – men att man nu säger att det är världsmarknaden som styr.

– Det var ett väldigt högt tonläge i valrörelsen där Sverigedemokraterna lovade att dieselpriset vid pump skulle sjunka med 10 kronor. Det är klart att det är något helt annat förslag de lägger fram nu, säger Damberg.

Det förändrade reseavdraget, som den tidigare regeringen skulle införa, skrotas. Förslaget, som innefattade en modell med en avståndsbaserad skattereduktion, backades av samtliga riksdagspartier förutom SD och var tänkt att verkställas vid årsskiftet. Nu kommer i stället det gamla reseavdraget fortsätta att gälla.

Budgeten ska presenteras i sin helhet den 8 november.

LÄS MER:Regeringen river upp nya reseavdraget

LÄS MER:Volvochef kritiserar regeringens sänkning av reduktionsplikten

ANNONS