Förhandlingarna har kört fast på grund av fackets krav på att lokförarna ska få besked hur de ska jobba minst 14 dagar i förväg. Det är omöjligt att tillmötesgå, enligt tågföretagen.
Förhandlingarna har kört fast på grund av fackets krav på att lokförarna ska få besked hur de ska jobba minst 14 dagar i förväg. Det är omöjligt att tillmötesgå, enligt tågföretagen. Bild: Janerik Henriksson/TT

Förhandlingarna mellan lokförarfacket och arbetsgivarna har kört fast

Bristen på framförhållning i schemaläggningen gör att flera lokförare lämnar yrket, enligt facket Seko. Nu vill facket att lokförarna ska få besked om hur de ska jobba minst 14 dagar i förväg. Det är omöjligt att tillmötesgå, enligt tågföretagen.
– Det som skulle kunna inträffa är att alla eller många lokförare säger nej tack till vår föreslagna schemaförändringar och då står svensk tågtrafik, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör vid Almega Tågföretagen, till Sveriges Radio.

ANNONS
|

Avtalsförhandlingarna mellan lokförarnas fack Seko och arbetsgivarna i Almega Tågföretagen har kört fast, rapporterar Sveriges Radio. Anledningen är fackets krav på att lokförarna ska få besked hur de ska jobba minst 14 dagar i förväg.

– Det är tuffa förhandlingar just nu där vi har fokus på att öka attraktionskraften i branschen bland annat genom att styra upp arbetstidsvillkoren. Vi vill komma till en situation där de sena ändringarna av schema, alltså två veckor innan det att man ska jobba, måste ske med överenskommelse mellan arbetsgivare och den enskilde arbetstagaren, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko till SR.

ANNONS

Enligt facket Seko är bristen på framförhållning ett mycket stort för problem för lokförarna och det har lett till att många lämnar jobbet. Ändringar kan komma med en dags varsel.

Tågföretagen: ”Det är omöjligt”

Men kravet från fackets sida är omöjligt att tillmötesgå enligt tågföretagen och de avvisar därför kravet. En 14 dagars framförhållning skulle kunna innebära att all tågtrafik fick ställas in.

– Som det är yrkat är det helt omöjligt. Det som skulle kunna inträffa är potentiellt att alla eller många lokförare säger nej tack till vår föreslagna schemaförändring och då står svensk tågtrafik, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör vid Almega Tågföretagen till SR.

Han har förståelse för lokförarnas krav men säger att det finns hinder som arbetsgivarna inte kan påverka, bland annat bristen på lokförare och sena besked från Trafikverkets nya planeringssystem.

– Vi respekterar fackets yrkanden men det är omöjligt för oss att leverera i förhållande till de yrkandena så som våra förutsättningar ser ut idag i branschen, säger Pierre Sandberg till SR.

LÄS MER:Över 10 000 försenade tåg i mars

LÄS MER:Alla SJ-tåg inställda mellan Göteborg och Skåne i sommar

ANNONS