Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Christofer Ahlqvist: Ni läsare tar oss genom krisen

Medier tappar stora annonsintäkter på grund av coronapandemin. Men GP står än så länge starkt – tack vare er läsare och det enorma intresset för seriös journalistik.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

LÄS MER: Rykte eller fakta om det nya coronaviruset

Samtidigt som fler än någonsin tar del av journalistik har många medieföretag behövt minska sin journalistiska bevakning, bland annat har Dagens Nyheter och flera andra stora titlar tvingats permittera reportrar. Orsaken till att krisen slår hårt mot medier trots de fantastiska läsartalen är de kraftigt minskade annonsintäkterna i spåren av coronakrisen. Enligt vissa analyser kan det totala tappet för branschen landa på miljardbelopp. Göteborgs-Posten har än så länge inte permitterat några journalister och försöker kompensera tappet på andra sätt. När intresset för journalistik är som störst är det sista vi vill göra att försämra vår bevakning.

Många tidningar har redan förändrat sina intäktsströmmar, från att få en majoritet av intäkterna från annonser till att få det från prenumerationer.

Raset på annonsmarknaden har fått en del medietyckare att förutspå de nuvarande mediernas död. Emanuel Karlsten skrev i GP i veckan att ”Den svenska mediemodellen har varit långsamt döende de senaste tjugo åren” och menade att Covid-19 nu kan bli spiken i kistan.

Det är en felaktig slutsats. Naturligtvis kommer det bli tufft men flera faktorer talar till vår fördel. En är att många tidningar redan har förändrat sina intäktsströmmar, från att få en majoritet av intäkterna från annonser till att få det från prenumerationer. Det innebär att ett annonstapp i dag får mindre konsekvenser än vad det skulle ha fått för tio år sedan. Våra mediehus annonserbjudande blir också allt mer finkalibrerade och kan bättre konkurrera med Facebook och Google samtidigt som annonserna visas upp i en kontext med mycket högre trovärdighet än de globala IT-jättarnas plattformar. Undersökningar visar att ett företag som annonserar i nyhetsmedia får mer effekt än de som bara går i andra kanaler. Det finns också en stor potential i tidningarnas distribution, den kraftigt växande nätshoppingen gör att fler paket ska delas ut. Vårt distributionsbolag VTD har den senaste tiden slagit rekord i antal utdelade paket.

Men det viktigaste skälet till att vi kommer att komma livskraftiga ur pandemin är våra läsare. De senaste månaderna har både antalet läsare och GP-prenumeranter skjutit i höjden. Det ökade intresset gör vi nu allt vi kan för att möta. För att lyckas vill vi på bästa sätt uppfylla våra läsares behov med vår journalistik och det här är vad vi varje dag jobbar för att kunna ge er:

Viktig och relevant information

I tider av kris är det viktigt att samhällsinformation når så många som möjligt och därför sänder vi till exempel Folkhälsomyndighetens dagliga presskonferenser. Vi har också ökat våra resurser i Stockholm för att komma närmare makthavare som tar de avgörande besluten som påverkar vår vardag.

LÄS MER: Anders Tegnell om Göteborg: "Släpp inte garden än"

Ökad kunskap

Vi vill bidra till att öka kunskapen hos er läsare för att ni själva ska kunna dra slutsatser och bättre kunna tolka de många siffror och påståenden som cirkulerar.

LÄS MER: Därför har det nya coronaviruset slagit så hårt

Nya perspektiv

Även om vi återger information från myndigheter så granskar vi den också kritiskt. I dag publicerar vi en stor genomgång av Folkhälsomyndighetens direktiv från dag 1 för att se hur väl de har åldrats. Våra opinionssidor spelar också en viktig roll i att låta många olika röster komma till tals.

LÄS MER: Folkhälsomyndighetens linje – från dag ett tills nu

Balanserad rapportering

För oss är det viktigt att fortsätta ge er en bred bevakning av hela samhället och inte bara skriva om covid-19. Vi har också startat vinjetten Ljusglimtar i krisen för att varje dag visa att det trots krisen också händer positiva saker.

LÄS MER: På varje after ski-festare går flera coronahjältar

Delaktighet

Jag är övertygad om att den största insatsen vi gör för samhället är själva journalistiken. Ju mer vi rapporterar och granskar desto bättre blir vårt närområde. Men när hela samhällsordningen ställs på sin spets har vi också gått in mer aktivt för att stötta staden och våra invånare. Vi har bland annat arrangerat en stödgala som gav en miljon kronor till det lokala musiklivet och erbjudit lokala företag att synas i våra kanaler utan kostnad. Vi samlar de här initiativen under GPhjärtaGBG och snart lanserar vi fler satsningar.

LÄS MER: Stödgalan gav över en miljon kronor till Pustervik

Med ovanstående punkter som ledstjärnor kommer vi att fortsätta ge våra läsare i Göteborgsområdet den mest relevanta och trovärdiga journalistiken. Så länge vi lyckas med det är jag övertygad om att vi även efter coronakrisen kommer behålla förtroendet och fortsätta att vara västkustens viktigaste nyhetsförmedlare.