Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Stampen Medias försäljningsdirektör Henrik Carlsson och GP:s försäljningschef Lindie Eliasson Lotzner.

GP delar ut gratisannonser: "Måste hjälpa företagen"

Trafiken på GP.se når skyhöga höjder när läsarna vill hålla sig uppdaterade kring coronaviruset. Samtidigt har flera lokala företagare ingen ekonomisk chans att utnyttja det gynnsamma läget att synas. För att göra skillnad sjösätter Göteborgs-Posten och Stampen Media nu satsningen HELA GBG.

Under coronavirusets framfart har Göteborgs-Posten sett en uppgång i trafiken med upp till 75 procent vad gäller unika besökare på GP.se.

– Det är ett väldigt tydligt kvitto på vart folk vänder sig i dessa tider. Vi ser dessutom att fler och fler vill ta del av våra olika prenumerationspaket, säger Henrik Carlsson, försäljningsdirektör på Stampen Media.

– I detta ska vi också komma ihåg att det finns flera mätningar som visar att den som fortsätter att marknadsföra sig under lågkonjunktur kommer ut starkare än sina konkurrenter när den är över. Med det sagt förstår vi verkligen att det under rådande omständigheter – rent ekonomiskt – är utmanande för många företagare att lägga pengar på marknadsföring.

"Ett sätt att bidra"

Det här är en av anledningarna till att Stampen Media och Göteborgs-Posten nu vill hjälpa lokala företagare att synas. För att göra detta kommer Göteborgs-Posten – genom satsningen HELA GBG – bjuda flera lokala företagare på gratis annonser, både i tidningen och på nyhetssajten GP.se.

– Alla företag fyller olika funktioner i vårt samhälle, allt hänger ihop. Den situation vi nu befinner oss i måste vi ta oss igenom tillsammans och det här är ett av våra sätt att bidra, säger Lindie Eliasson Lotzner, försäljningschef på GP.

Intresserad av en gratisannons? Anmäl ditt intresse här!

– Det vi länge tagit för givet kanske inte kommer finnas kvar i framtiden. Om våra småföretagare som har det tufft nu försvinner så blir samhället mer opersonligt, fortsätter Henrik.

Kreativiteten flödar – viktigt att tänka framåt

Lindie och Henrik säger att de samtidigt är imponerade av den kreativitet de ser runt om i Göteborg. Pustervik livestreamar konserter, restauranger satsar på take away-lösningar, hotell blir företagshotell, biografer ställer om till drive in-bio och så vidare. Alla försöker göra sitt för att överleva.

– Det är väldigt utmanande för oss också och även om det känns fel att säga det just nu så kommer det komma en massa nya positiva och kreativa tillvägagångssätt ur detta. Vi kommer se nya tjänster och nya sätt att leva när det här är över, säger Henrik Carlsson.

– Därför är det så viktigt att påminna om att det i denna svåra tid finns möjligheter att göra proaktiva saker, att det här verkligen kan vara ett tillfälle att sätta en strategi för framtiden – för det kommer komma en tid efter corona, avslutar Lindie Eliasson Lotzner.