Västtrafiks vd Lars Backström säger till GP att han är ”glad men inte nöjd” över återhämtningen.
Västtrafiks vd Lars Backström säger till GP att han är ”glad men inte nöjd” över återhämtningen. Bild: Mia Höglund

Pandemieffekten avtar – allt fler reser kollektivt

Reseraset som drabbade kollektivtrafiken i samband med pandemin är snart ett minne blott. Det visar nya siffror från Västtrafik.
Samtidigt har vagnar panikskrotats och leveranser av nya försenats.
– Om fordonen kommer som de ska bör det ligga på en acceptabel nivå. Och då kan man stryka under acceptabel – det kommer inte att vara bra, säger Per-Åke Karlsson, huvudskyddsombud på Göteborgs spårvägar.

ANNONS
|

Coronapandemin ändrade vårt sätt att umgås, arbeta – och inte minst hur vi reste. Under 2021 gjordes nästan hälften så många Västtrafikresor med buss och spårvagn som 2019.

Men nu börjar pandemieffekten att blekna. Enligt nya siffror från Västtrafik uppgår antalet resor hittills i år nästan till 80 procent av siffrorna från 2019. Årets första månader ökade resandet med 46 procent jämfört med samma period föregående år.

Västtrafiks vd Lars Backström säger till GP att han är ”glad men inte nöjd”. Återhämtningen och intäktsökningen har gått snabbare än han väntat sig.

Borde siffrorna varit ännu högre?

– Jag tycker de är bra, marknadsmässigt har vi hämtat hem hälften av tappet 2020. Men det är jätteviktigt att vi håller i och håller ut. Vi har långsiktiga mål om att öka både resande och marknadsandelar och de har inte ändrats på grund av pandemin.

ANNONS
Lars Backström är vd för Västtrafik.
Lars Backström är vd för Västtrafik. Bild: Stefan Berg

Drivmedelskostnader slår hårt

Ett smolk i glädjebägaren är de ökade drivmedelskostnaderna.

– Det slår direkt på våra kostnader. Trots att vi har en fin intäktsutveckling kompenserar det inte för kostnadsökningen, säger Lars Backström.

Innebär det en extra avgiftshöjning för resenärerna?

– Det finns ingen sådan beslutad eller planerad höjning, säger vd:n och hänvisar till kollektivtrafiknämndens möte i början av maj. Där tog man ett inriktningsbeslut om att höja biljettpriserna med 2,6 procent, vilket är standard.

Inga problem med spårvagnsbrist

Som GP tidigare har rapporterat tvingades Göteborgs spårvägar skrota flera av de äldre spårvagnsmodellerna tidigare än planerat, samtidigt som leveransen av nya försenats.

LÄS MER:Nästan alla spårvagnsmodeller måste skrotas snart

Men enligt Lars Backström har det inte kommit några indikationer på att det här kan bli ett problem när resandet nu ökar.

Per-Åke Karlsson, huvudskyddsombud på Göteborgs spårvägar, håller på det stora hela med. Enligt honom är marginalerna dock små.

– Fordonsleveranserna ska rulla in kontinuerligt nu. Det hänger lite på att det fungerar, säger han.

– Om fordonen kommer som de ska bör det ligga på en acceptabel nivå. Och då kan man stryka under acceptabel – det kommer inte att vara bra.

Ska kunna blippbetala ombord

Utöver resandestatistiken presenterar Västtrafik även ett par nyheter.

ANNONS

Maskinerna ombord kommer att programmeras så att det går att betala kontaktlöst, det vill säga med blipp.

Man öppnar också för mer tredjepartsförsäljning av biljetter. Redan i dag går det att köpa Västtrafikbiljetter hos andra tågbolag och i parkeringsappar, men förhoppningen är att andra också ska haka på.

– Det är principiellt viktigt för oss som har monopol att öka tillgängligheten genom att andra aktörer kan sälja våra biljetter. Sedan får vi se hur stort intresset är, säger Lars Backström.

Som möjliga exempel nämner han någon större hotellkedja eller kanske Liseberg.

I år kommer det även gå att köpa en särskild sommarbiljett. Den gäller i 30 dagar över hela Västra Götalands län samt Kungsbacka kommun.

LÄS MER:Västtrafiks nya elfärja Eloise döpt

LÄS MER:Här är bussarna som elektrifieras i sommar

LÄS MER:Här stängs spårvagnstrafiken av i sommar

LÄS MER:Spårvagnarna får tillfälliga skyltar – så mycket kostar de

ANNONS