Västtrafiks nya elfärja Eloise döpt

Med en flaska bubbel invirad i en tvättpåse döptes Västtrafiks nya elfärja på fredagen. Hon är döpt efter en låt som vann melodifestivalen 1993 och som många Göteborgare fortfarande glatt kan sjunga med i.
– Den är ju välkänd och lätt att nynna på, berättar Lisbeth Gustafsson, hedersgäst under dopet och den som ligger bakom namnförslaget Eloise.

ANNONS
|

Hon är blå och vit, 33 meter lång, nio meter bred och kostade 75 miljoner kronor. Och heter numera Eloise. För på fredagen var det dags för det traditionella fartygsdopet av Västtrafiks nya elfärja.

Före en kort premiärtur med färjan minglade inbjudna gäster med bubbel i glasen och med livemusik i bakgrunden med båt- och havstema. Frida Antonsson bjöd passande på låtar som ”Så länge skutan kan gå”, ”Att angöra en brygga” och så klart Arvingarnas klassiker Eloise.

Som sig bör döptes båten i bubbel och för att inte krossat glas skulle hamna hos fiskarna var flaskan placerad i en nätpåse, som man till vardags bland annat tvättar bygelbehåar i. Den som döpte fartyget och som nu är gudfar till Eloise var styrelseordföranden för Västtrafik, Peter Hermansson, som lyckades krossa flaskan på första försöket till alla gästers jubel.

ANNONS

Färjan är tyst

Dagens kapten var Pontus Leyonberg och han berättade att färjan mest sköts via en touchskärm. När han och kollegorna hämtar färjan på Lindholmen efter att hon har laddats under natten så trycker de på en av knapparna på touchskärmen, då lossar de tre strömkablarna från laddningsplatsen. Sen är det bara att köra. Skulle strömmen mot förmodan ta slut finns dieselgeneratorer att använda.

Hur känns det att köra elfärjan?

– Det känns lite spöklikt att köra den för att den är så tyst, men nu har jag vant mig. I vanliga båtar hörs ju motorljudet när man startar, säger Pontus Leyonberg.

Var inte bara färjan som uppmärksammades under fredagens dop, en av hedersgästerna var Lisbeth Gustafsson som vann Västtrafiks namntävling för färjan. Med namnet Eloise kammade Lisbeth Gustafsson hem vinsten i tuff konkurrens med 4 500 bidrag.

– Jag tänkte på något med el i början, först tänkte jag på Elvira som ett av mina tio barnbarn heter, men sen kom jag på ”Eloise”, den är ju välkänd och lätt att nynna på, berättar Lisbeth Gustafsson.

Att det är hon som namngett färjan syns på en plakett som kommer att sättas upp på Eloise, till hennes stora glädje.

ANNONS

– Det känns kul att ha gett avtryck i Göteborg, och för mina barn, barnbarn och min make, säger Lisbeth Gustafsson som numera bor i Habo men vars hjärta fortfarande klappar för Göteborg.

Tar nästan 300 passagerare

Eloise har plats för 298 passagerare och 80 cyklar och kommer till att börja med förstärka linje 285 Älvsnabben, och trafikera sträckan Klippan – Norra Älvstranden – Stenpiren mellan klockan 06 och 19. Det innebär tätare avgångar än i dagsläget. Var den kommer att köra är inte klart än.

– Vi får se sen var den gör bäst nytta, säger Mette Ramquist, presschef på Västtrafik.

Planen är att all stadstrafik ska vara elektrifierad 2030, men i nuläget finns inga planer på att köpa in fler elfärjor, menar Mette Ramquist.

Den 13 juni är det premiär för Eloise att köra sina första passagerare.

LÄS MER:Efter namntävlingen: Så heter Västtrafiks nya färja

LÄS MER:Här invigs Göteborgs första eldrivna färja

LÄS MER:Nya elfärjan Elvy försenas – batteriet saknas

ANNONS