Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Sahlgrenskas personal tackade Haider

När Haider Aljadiri, ägare till restaurangen Yalla Habibi, hörde om det ansträngda läget på Göteborgs akutmottagningar, bestämde han sig för att hjälpa till med det han kunde. Han kör nu, varje kväll, ut mat till sjukvårdspersonalen. På torsdagskvällen tog personalen chansen att säga tack.
– Det är uppskattat, såklart, säger undersköterskan Peter Klingzell som lämnade över en bukett och en present.

Förra veckan fick Göteborgs-postens läsare följa med restaurangägaren Haider Aljadiri på sin matleverans till Göteborgs akutmottagningar. Sedan ett tag tillbaka lastar han varje kväll bilen full med matportioner från sin restaurang, för att sen åka ut och se till att stadens sjukvårdspersonal får mat i magen.

Nu har ett 70-tal ur personalen på Sahlgrenska gått samman och visat sin uppskattning: under torsdagskvällen kunde undersköterskan Peter Klingzell räcka över en blombukett från akutpersonalen, tillsammans med ett exemplar av sjukhusets nya, egna tröjor.

– Sen en summa pengar. Vi satt och diskuterade vad vi skulle göra för att visa vår uppskattning. Blommor såklart, men också något så han kommer ihåg oss när allt detta är över. Så tröjan kan han hänga upp.

Han berättar att matleveranserna väldigt snabbt blivit uppskattade av alla.

– Personalen vet att han kommer vid halv nio, så de går och väntar, säger han och fortsätter med att förklara hur GP:s reportage har haft en effekt.

– Folk från alla möjliga ställen har ringt och undrat om de kan lämna mat. Vi har fått allt från pizza till husmanskost.

LÄS MER: Här är fina initiativen under coronakrisen

LÄS MER: Ingen dramatisk ökning av coronafall i Göteborg

Mat är inte det enda som privatpersoner lämnat av.

– Ett exempel är att en kille kom förbi med tre burkar handsprit och sa att vi behövde dem mer än han gjorde.

Kunder vill betala dubbelt

Haider Aljadiri, som kommit till sin restaurang vid Centralstationen för att kolla till kvällens matleverans, ser lite förvirrad ut när han får ta emot buketten. Han visste inte att den väntade på honom och småskrattar när han förklarar att uppmärksamheten gör honom lite obekväm.

– Efter reportaget har massa kunder kommit in och erbjudit sig att bidra med pengar till det här, säger han medan han slår sig ner vid ett av borden.

– De beställer mat och frågar om de kan betala dubbelt, så att de köper en av portionerna till sjukhuspersonalen, säger han och förklarar att ambulanspersonal, som äter gratis på restaurangen, fortfarande blir osäkra när de beställer och undrar om de ska betala eller ej.

– Så vi satte bara upp en skylt, så det blev tydligt.

Ambulansen äter gratis på Yalla Habibi. Bild: Anders Ylander
Ambulansen äter gratis på Yalla Habibi. Bild: Anders Ylander

"Jag får mycket här som jag inte fick i mitt hemland"

Han säger att han märkt av att andra branschkollegor nu också vill hjälpa till, även om deras verksamheter lidit den senaste tiden.

– Som för många andra är det svårt. Vi har tappat runt femtio procent, men andra har tappat nästan nittio, säger han och fortsätter:

– Men alla kan göra något. Jag ville tacka Sverige som lät mig komma hit för tio år sedan. Nu bor jag här med min fru och mina tre barn, som har tillgång till vård. Jag får mycket här som jag inte fick i mitt hemland, så jag ville göra vad jag kunde.

Ljusglimtar i krisen:

I kristider dominerar de dystra nyheterna flödet men det händer också saker som ger hopp. För att uppmärksamma detta publicerar Göteborgs-Posten varje dag minst en positiv nyhet under vinjetten Ljusglimtar i krisen.

LÄS MER: Miljön stor vinnare i coronapandemins fotspår

LÄS MER: Går samman för att stärka stödet till riskgrupperna

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.