Världens gångs boklår innehåller havets samlade dramatik, skeppslistan, Astrid Lindgren och Saltkråkan och mycket annat.
Världens gångs boklår innehåller havets samlade dramatik, skeppslistan, Astrid Lindgren och Saltkråkan och mycket annat. Bild: Britt-Marie Brovik

John Brovik: Skeppsbrott i Bohuslän och en romantiker i toppform

John Brovik presenterar både nya och gamla saltstänkta julklappsböcker.

Det här är ett kåseri. Eventuella ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Världens gångs sjösäck till jul innehåller böcker om havets samlade dramatik, Astrid Lindgrens segelbåt som kanske gav namn åt TV-serien, bästa knopen om du vill ha tvätten kvar på linan, den härliga Skeppslistan och några båtklassiker som borde komma ut igen på nytt, hållbart papper.

På omslaget till boken ”Undergång Skeppsbrott i konsten” (Max Ström) lyser svagt, gult ljus från en fyr högt på en klippa. Utanför rusar ett krängande skepp för revade segel rakt mot klippan. Rakt mot undergången.

Boken om skeppsbrott i konsten är ett praktverk som mäter 32 x 24 centimeter. Den väger runt 2 kilo, kräver bra fåtölj med stöd för full njutning. En bok som tar dig på en stark, vild och vacker resa rakt igenom 500 år av marina katastrofer i den västerländska konsten.

ANNONS

”Undergång” är tryckt på certifierat papper av högsta klass. Konstverken blir fantastiskt väl återgivna, ibland finns bilden på en vänstersida och faller sedan ut som ett helt uppslag. Zoomar in detaljerna. Ger dig nya möjligheter att ta dig in i motivet, upptäcka nya saker.

Introduktionen är skriven av Christine Riding, curator vid National Gallery i London. Hon vet allt om skeppsbrott som genre i konsten. Balansen mellan kultur och natur. Skeppet som symbol och mycket annat som gör att bilderna får extra drag.

I julens tungviktare finns allt från märklig medeltida surrealism till Marcus Larssons berömda målning ”Skeppsbrott vid bohuslänska kusten”, ljussatt i ett dramatiskt perspektiv av en romantisk målare i toppform. Den högsta vågen som uppmätts hittills i Bohuslän rullade fram 10 januari 2015 utanför Väderöarna och var 14,4 meter hög. Det är ingenting mot den brottvåg som reser sig mot skeppet i Larssons målning där klipporna får bibliska dimensioner. Det här är varken Tjurpannan, Sote Bonde eller Islandsberg. Den här tavlan är målad i ett okänt Bohuslän, en plats i världen jag aldrig besökt.

Sen finns ju bilden av raketstolen som räddade liv både på Sandhammaren och utanför New Jersey, ”the Nelson touch” vid Trafalgar, människor som kämpar bland spillrorna i havet. Och William Turners makalösa ”Ångbåt i snöstorm” där virvelvinden sveper in mig mot målningens centrum i en bok som räcker längre än en stadig slör från Smögen till Mollösund.

ANNONS

I boken ”Båtglädje” (Svenska Kryssarklubben) finns en bred skildring av det svenska båtlivet under hundra år. Men start i porträttet av lektor Sven Grenander, mannen som startade Kryssarklubben, får vi veta hur det gick till när folket gick till sjöss i små och stora båtar för nöjes skull.

Det är en charmig berättelse om de storslagna kuttrarna, skolseglingarna, långa och korta färder i storm och stiltje, de blå bojarna, att Ingemar Johanssons båt hette ”Blå Tira” och mycket annat som jag inte kände till. Härligt är också porträttet av Astrid Lindgren och familjen Lindgrens segelbåt, Mälar 30:an ”Saltkråkan” som kanske gav namnet åt serien med Tjorven, Farbror Melker, Skrållan och alla de andra; det blir som att lyssna till Beatles nya ”Now and Then” där det förflutna blir närvarande, tätt intill, utan skavanker.

Äntligen Skeppslistan! Den behändiga boken ”Sveriges maritima index 2023” (Breakwater) är förstås helt nödvändig läsning för alla sjöfartsintresserade. Här finns Donsötanks nyaste fartyg ”Prospero” som precis fått det internationella prestigepriset ”Tanker of the Year” för ny teknologi som sätter standard för framtiden.

Här finns Seglande Gymnasieskolan ”Gunilla” som tar 44 elever över Atlanten. Fyrbåten ”Fyrbjörn” som fixar våra fyrar, Seglarskolans ”Atlantica”, sköna ångaren ”Bohuslän”. Här finns gamla lotsbåten ”Ymer” i lackad kravellbyggd ek med sin Sefflemaskin på 25 hästkrafter. Och flera hundra andra fartyg, färjor, passagerarbåtar, fiskebåtar, traditionsfartyg, bogserbåtar. ”Skeppslistan” får du enkelt ner i rockfickan. Kan läsas överallt. Kanske på spårvagnen eller färjan över älven.

ANNONS

Nu finns det ju ett sug efter klassiker igen, helt enkelt för att det är bra böcker som är toppen att läsa.

Jag träffade en gång Pille Repmakaren på Råseglarhuset i Stockholm, Sveriges främste knopare. Pille menade att han kunde slå varje knop i knopbibeln ”Ashley Book of Knots”, tusentals. Själv kan jag knappast fler än vad som kan räknas på ena handens fem fingrar. Det räcker inte långt om man ska segla skuta, det förstår jag när jag läser riggaren och seglaren Jens Langerts praktiska handbok ”Skutrigg” (Båtdokgruppen).

Langert delar generöst med sig av skön skutsegling, riggartrix, block, splitsning, tagling och allehanda nyttiga knopar. Här finns allt från pålstek till röringsstek och den lilla käcka klädknopen, det enda som håller tvätten kvar på linan när det blåser på. Jag tar en snörstump. Försöker slå lite knopar i ”Skutrigg”, det är verkligen kul.

Nu finns det ju ett sug efter klassiker igen, helt enkelt för att det är bra böcker som är toppen att läsa. Böcker som Hemingways ”Den gamle och havet”, Martinsons ”Kap Farväl” eller Melvilles ”Moby Dick”, självklart. Världens gång vill också gärna passa på och nämna några småbåtklassiker som passar fint i den nya trenden:

”Strövtåg i Ranrike” av Evert Taube börjar med ett frejdigt brev till Ernest Hemingway som förklarar hur allt ligger till. ”Här har Du centrum, Ranrike, mitt i svenska litteraturen”. Mitt exemplar är utgiven i serien ”En bok för alla” 1955. Boken håller knappt ihop, sidorna faller isär. Men Evert Taube är på ett frustande berättarhumör, berättar både hur det känns att få ”kosterbåtsdelirium” och hur man kan älska ”en 17 fots båtfan” trots att man just fått spristaken i ögat.

ANNONS

”Med Viking över de sju haven” av Sten och Brita Holmdahl är en ljuvlig bok om långsegling med en gammal fiskebåt byggd i Norge 1930. Paret Holmdahl vill ut och segla. De letar båt. Ger nästan upp tills man kommer till Källsnäs i Hakefjorden och ser båten som skulle kunna bli en långseglare. Fiskaren vill först inte sälja. Men då häller Sten och Brita ut femtusentvåhundra kronor i mynt och knöliga småsedlar i en stor hög på bordet; båten är deras.

Sen finns ju ”Casellas atlantsegling”, ”Monsunens resa i västerled”, ”Sista seglatsen”, ”Från Tistlarna till Strömstad” och en hel del annat som förstås också borde komma ut i nytryck och glädja nya läsare. Tryckerierna kommer att ha fullt upp. God jul förresten!

Missa inget från GP Världens gång!

Nu kan du få alla kåserier och skämtteckningar som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Världens gång. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS