Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Sedan 1996 har konstnärer skapat tavlor med tomtetema på GP:s beställning. Bild: Peter Dahl, Åsa Jungnelius, Micaela Dahlberg
Sedan 1996 har konstnärer skapat tavlor med tomtetema på GP:s beställning. Bild: Peter Dahl, Åsa Jungnelius, Micaela Dahlberg

GP-tradition sedan 24 år – här är alla tomtetavlorna

1996 föddes idén om att låta en konstnär om året skapa ett konstverk med tomten som tema. Varje år sedan dess har Två Dagar presenterat ett nytt verk inför jul. Vilken är din favorit?

LÄS MER: Tomtetavlan 2019: Cooper & Gorfer visar tomten som bedragare

Ernst Billgren

Måleriet är Ernst Billgrens bas, men han skriver böcker, drama, han filmar, ritar möbler och glas. Han säger att konsten är ett språk som ger oss möjligheter att tänka på saker som det inte finns ord för. ”Jag frågade mig tidigt vad som var det vanligaste motivet. Landskap och rävar. Bra, då gör jag det. Det passar in i hålet i huvudet vi har om vad konst är.”

Marianne Lindberg de Geer

Många av Marianne Lindberg De Geers verk har provocerat och skapat debatt – och hon lutar sig gärna mot oförutsägbarheten. Som en julig kanin i ett vinterlandskap.

Peter Dahl

Peter Dahl var målaren, grafikern, skulptören och författaren som charmade massorna med sin uppstudsiga konst. Han var professor i måleri på Konsthögskolan i Stockholm på 1970-talet och har tilldelats den kungliga medaljen ”Illis quorum”. Hans tomtetavla leker med tanken på alla snälla barn och stundande julklappar.

Lasse Åberg

Lasse Åbergs prylar, bilder, skivor och filmer finns i ett närmast oräkneligt antal svenska hem. Den julbild Lasse Åberg gjort för Två Dagar är ett stilleben med trädgårdstomtar och flugsvampar. Under arbetets gång vaknade hans intresse för trädgårdarnas subkultur och han ville starta en svensk förening för trädgårdstomtarnas bevarande. Det är okänt hur det gick med den saken.

Dan Wolgers

Dan Wolgers verk består ofta av klurigt sammanställda objekt, antingen vardagsföremål som glödlampor och leksaker eller upphittad kuriosa. I hans händer får tingen nytt liv. ”Jag arbetar sju dagar i veckan. Det är som skalövningar. Man måste hålla i gång ögonen”, säger han.

Nina Bondeson

Tomtens klagan: Mitt hjärta är en sten. Otröstlig är min ren. Min haka rakad naken. Ack! Inga stjärnor glimma! i denna sena timma. Jag skiter i snön på taken. Jag tänker inte va vaken. Nina Bondeson gör vad som faller henne in och använder de material hon har omkring sig.

Margareta Renberg

Margareta Renberg var både poet och konstnär. Hennes bilder är drömlika och surrealistiska. Hon jobbade gärna med ljus och rymd och i svala färger.

Max Book

Max Book var det svenska måleriets superstjärna på 1980-talet. Under 1990-talet verkade han som professor på Konsthögskolan i Stockholm. Han arbetar gärna med dystopiska motiv, gärna med ett slags drastisk humor. Som den smygande Tomten som plötsligt hamnar i strålkastarljuset.

Karin Wikström

Vid sidan av tomtar är hundar ett motiv som ofta återkommit i de målningar Karin Wikström gjort. Så finns också en hund med på den tavla som hon gjort till Två Dagar. En terrier. Varför hon till slut valde just den tavlan vet hon inte riktigt: ”Den irriterar mig på ett bra sätt”, säger Karin Wikström och berättar att målningen är gjord med akrylfärg på masonit.

Cecilia Sikström

Tomten var ett motiv som Cecilia Sikström spontant ville göra. ”Jag har tänkt på att måla lucior tidigare, så kopplingen till julen var där direkt. Tomten är ju också så svensk och folkloristisk”, säger hon. Ofta använder hon tavlor av Picasso eller Frida Kahlo som ett slags förlagor och gör sina egna versioner.

Pål Svensson

Han hittade ett lämpligt stycke bohusgranit, knäckte stenen i fem delar, gjorde tomten av mittbiten och satte tillbaka den blankpolerade figuren i en ram av obearbetad sten. Därmed blev tomten en genuin Pål Svensson-skulptur. Berget möter människan, natur möter kultur – så formulerar han sina tankar om arbetet.

Åsa Jungnelius

Formgivaren Åsa Jungnelius har gjort ”Storstaken”, en stor fallos med plats för ett pytteljus längst upp, i julversion. Med gullig kaninpäls längst ner, kedjor och läderrem. Hur får en så stark symbol se ut? Tomten som en fallos, ett manlighetsideal, ett konsumtionsideal?

Peter Frie

Ett riktigt gammaldags midvintermotiv. Stjärnklar, ödesmättad natt och djup snö med fotspår mellan högresta granar. Längst bort försvinner tomten in i skogen med sin lysande lykta. Antingen är det verkligen tomten, eller så är det en illusion. För på riktigt nära håll ser man att Peter Frie bara satt dit en gul färgprick med en aning rött i.

Charlotte Gyllenhammar

Charlotte Gyllenhammar har använt en blodig helgonsägen som inspiration till sitt verk. Bakgrundsberättelsen är hur ett äldre par hyrde ut rum till tre unga studenter, mördade dem och la dem i saltlake. Sankt Nikolaus satte ihop deras sönderfrätta kroppar igen. Charlotte Gyllenhammar tycker om att ha verket inne i huvudet: tre huvuden med guld i munnen, som symbol för de tre guldkulor som förknippas med legenden.

Martin Wickström

I Martin Wickströms bild av tomten trängs referenserna med varandra och färgerna vrålar. Så är det ofta i hans konst och så är det även här. Politik, globalisering, konsumtionsmönster, film och minnen legeras med primärfärger och blir en julkommentar. Just att blanda och vispa upp mer poesi än beståndsdelarna egentligen innehåller är en tydlig linje i Martin Wickströms konst.

Micaela Dahlberg

Micaela Dahlberg målar med olja och har motiv som bland annat innehåller folk­lore, djur och natur. Ljusstakens blåa kurvor, domherrens rödrunda mage som en hård kyss under misteln. Där är prydnadsfigurerna från farmors hyllor hemma i Småland; historien. Och i bakgrunden, nästan som en fondvägg, ligger sandstranden och palmen. Den okända framtiden som ständigt gäckar med löften om en bättre plats och ett okänt äventyr.

Lars Lerin

Lars Lerin är kanske landets bäst säljande konstnär i dag, han går hem högt som lågt. Liksom andra publikfavoriter som Peter Dahl och Ernst Billgren är produktiviteten enorm. Gallerier, museer – alla rycker i honom för utställning. Lars Lerin har blivit hela Nordens akvarellmålare. Numero uno.

Karin Broos

Karin Broos hör till de senaste årens mer uppmärksammade och hyllade svenska konst­närer. Ofta handlar det om kvinnor vid vatten i ett mycket skickligt måleri i många skikt. Inte minst ljus och vatten är mästerligt hanterat i de närmast fotorealistiska målningarna. Ett oroväckande lugn vilar över dem. En tyst laddning.

Jens Fänge

Jens Fänges konst syns på både Moderna museet och Ikea och hyllningarna haglar över honom. Det går bra för göteborgaren i Stockholm. ”När en målning fungerar bra har den ett slags komplexitet som rymmer många olika sanningar. Om jag kommer till vägs ände så kan det vara för att en bild blivit för tydlig på något sätt”, säger han.

Ylva Ceder

Ylva Ceders tomte är halvt dold och vill inte visa sitt ansikte för betraktaren. ”Jag tänker att han är en hustomte från gamla tider, som arbetar på gården i det tysta”, säger hon. Det är lätt att läsa in ensamhet och övergivenhet i hennes målningar. Men också det vackra i det ordinära. Ylva Ceder har en alldeles speciell blick för det exotiska och upphöjda i det vardagliga.

Kristina Jansson

Tomten har varken säck över axeln eller gröt i skägget. I stället bär han boxarrock. Kristina Jansson gillar att leka med ikoniska figurer – oavsett om de är knarkbaroner eller delar ut julklappar. ”Det är väldigt osofistikerat att göra det jag gör. Man står där med en massa klet på en pinne och försöker få det att fastna på en duk som sitter på väggen. Otroligt korkat egentligen. Och svårt”, säger hon.

Jan Bergerlind

Jan Bergerlinds tomtar dyker upp i olika landskap. I bland bor de flera stycken på båt vid kusten, ibland vandrar de i fjällen. Men inte sällan är de placerade i olika miljöer som står att finna i Hyssna. ”Det finns så många regler inom konstvärlden om vad som är fint och bra. Jag har också gjort färgklickar med palettkniven när jag var i 20–30-årsåldern. Men vad som är bra konst ligger i betraktarens ögon, det avgör man själv”, säger han.

Jarl Ingvarsson

Jarl Ingvarsson har lekfullheten hos ett barn. Han är kaosig i sitt skapande och hans hus är hans Villa Villekulla. Samtidigt är han strukturerad och planerande i sin roll som professionell konstnär.

Cooper & Gorfer

Som konstnärsduo har Sarah Cooper och Nina Gorfer rönt uppmärksamhet både i Sverige och internationellt. Deras bilder berättar historier om kvinnor, migration och ursprung – och nu även om julen. ”Jag växte upp i USA, där julen var ganska kommersiell. Man åkte och träffade tomten i ett shoppingcenter”, säger ­Sarah Cooper. ”I Österrike har vi ingen tomte, jultraditionen skiljer ju sig mellan olika länder”, säger Nina Gorfer.

LÄS MER: Tomtetavlan 2018: Jarl Ingvarsson målar med ett barns blick

LÄS MER: Bästa recepten för en lyckad glöggfest i advent

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.