Stå ut med höstmörkret genom att fira ”novent”

November ligger som en blöt filt över landet med sitt mörker och småregnande. Men det finns mycket man själv kan göra för att månaden ska kännas lättare. Som att träna och fylla på med dagsljus, eller som Elsa Billgren, fira ”novent”.
– Novent är ett sätt att hitta ljuset i mörkret och mer handlar om hemmamys.

ANNONS
|

November är här med mörker och regn, vilket gör många trötta, låga och energilösa. Men det finns mycket man själv kan göra för att må bättre i mörkret.

Anledningen till att många är trötta och låga nu är bristen på solljus, enligt Harald Aiff, överläkare inom psykiatrin och som jobbar på Psykiatri Affektiva på Sahlgrenska.

– Man måste inte få stark sol, men har man en stark lampa tänd redan tidigt på morgonen så får man nog med ljus för att komma igång och få rätt dygnsrytm. Men också tvärtom på kvällen, då får man gärna ha mysbelysning och tända ljus för att förbereda kroppen för natten, säger Harald Aiff.

ANNONS
Harald Aiff är överläkare inom psykiatrin och menar att om man inte bara är lite hösttrött, utan man mår så dåligt att man inte klarar vardagen, ska man söka vård så fort som möjligt.
Harald Aiff är överläkare inom psykiatrin och menar att om man inte bara är lite hösttrött, utan man mår så dåligt att man inte klarar vardagen, ska man söka vård så fort som möjligt. Bild: Privat

Solen ger oss D-vitamin, vilket vi behöver. Får man inte tillräckligt via solen, då den inte lyser så mycket nu, kan man överväga att ta D-vitaminer som finns receptfritt på apoteket, tycker han.

Harald Aiff menar att det finns en hel del saker man kan göra om november känns mörk och tung. En sak är att inte hela tiden konsumera negativa nyheter.

– Mata orosmonstret bara en gång om dagen, och framförallt inte om man vet med sig att man har mycket ångest och känner oro.

Sen ska man också dra ner på alkoholen, dels triggar den ångestsystemet, dels ger den sämre sömnkvalité på natten. Att ägna sig åt fysisk aktivitet varje dag rekommenderar han med, gärna på lunchen för då slår man två flugor i en smäll med både dagsljus och fysik aktivitet.

– Försök gärna träffa vänner och gärna fysiskt och inte via teams, nu när inte corona stoppar oss från att umgås.

Sök vård för depression

Men det finns saker att se upp med, där måendet inte är hösttrötthet, utan kan vara en depression. Det kan till exempel vara att man inte orkar med jobb och studier längre, drar sig undan, har självmordstankar och när sånt som tidigare känts kul inte gör det längre. Då ska man söka hjälp, påpekar Harald Aiff.

ANNONS

– Om man mått såhär dåligt i ett par veckor ska man söka hjälp. Väntar man för länge kan depressionen förvärras, och depression kan vara en dödlig sjukdom.

Gör mörka november lite mysigare genom lite fina julblommor, är Elsa Billgrens tips. Arkivbild.
Gör mörka november lite mysigare genom lite fina julblommor, är Elsa Billgrens tips. Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT

Elsa Billgren firar novent i november

Ett sätt att ta sig igenom november kan vara genom att smygstarta julmyset genom ”novent”. En som numera firar novent i november, är bloggaren Elsa Billgren.

– I podden som jag har tillsammans Sofia Wood, har vi pratat om hur man ska göra november mindre deppig, då upptäckte vi novent. Bakom det ligger Alexandra Olssons mamma som har Ohlssons tyger, säger Elsa Billgren.

Tidigare hatade Elsa Billgren november, men sedan hon upptäckte novent, känns månaden inte alls lika jobbig. Hon har till exempel gjort en playlist som heter ”hej november”.
Tidigare hatade Elsa Billgren november, men sedan hon upptäckte novent, känns månaden inte alls lika jobbig. Hon har till exempel gjort en playlist som heter ”hej november”. Bild: Mira Wickman

Hon berättar att novent betyder att man börjar med advent redan i november och smyger in härliga julsaker, som inte är röda.

– För mig handlar novent om att hänga en mistel i kakelugnen, smyga in en krans på dörren, ha en hyacint i en kruka, ha en bukett amaryllis till helgen – allt för att få en mysig stämning.

Hon har alltid hatat november samtidigt som hon gillar saker som startar och inte slutar. Hon menar att det finns något sorgesamt över novembers brist på ljus.

– Novent är ett sätt att hitta ljuset i mörkret och mer handlar om hemmamys.

Elsa Billgren menar att hon inte vill ha jul redan, men vill att hösten åker ut och vintern in. Hon tycker att julen ofta hetsas fram och att den snarare ska smygas in, och inte låta den komma som en käftsmäll. Man ska också skapa sin egna traditioner menar hon.

ANNONS

– Jag tycker julen ska få vara som man själv vill, så kanske ska jag börja äta skaldjur till jul.

Vad tycker du man ska göra för att göra november lite lättare?

– Ta in vintern genom att tända ljus i ljuslyktor, plantera blommor i krukor, dekorera på olika ställen, umgås – bara för att det är mörkt klockan 15 innebär det ju inte att dagen är slut – utan ta en promenad, prata med en kompis. Byt om till myskläder och sminka av dig direkt när du kommer hem, lägg pussel som tar flera dagar, ha bokklubb med vänner. Ta hand om dig själv och ha det fint runt dig, säger Elsa Billgren.

Äta mat man blir glad av

Finns det mat som man blir pigg av då? Nej, svarar Maria Bengtsson, dietist i Västra Götalandsregionen. Men många väljer äta sånt man blir lite gladare av den här tiden säger hon.

– När vi nu är lite tröttare, är det lättare att gå in på den högbelönande maten, som chips, kanelbullar, pepparkakor, choklad och godis. Helst i kombinationen fett och kolhydrater. När vi kombinerar det – tycker vi det smakar fantastiskt gott, gott vilket också får oss att må bra i stunden, men om det blir för mycket riskerar vi att inte få i oss det vi behöver mest.

ANNONS
Maria Bengtsson är dietist menar att nu när man är lite trött är det lätt att äta sånt man blir lite gladare av, som chips, bullar, godis och choklad. Men då är det lätt att överäta det.
Maria Bengtsson är dietist menar att nu när man är lite trött är det lätt att äta sånt man blir lite gladare av, som chips, bullar, godis och choklad. Men då är det lätt att överäta det. Bild: Privat

När saker smaker väldigt gott är det också väldigt svårt att sluta äta dem menar hon.

– Sitter man hemma i soffan när det är trist och mörkt, och man är uttråkad är det lätt att överäta.

Maria Bengtsson menar att vi behöver få i oss mat med mycket färg, som frukt, grönsaker och rotfrukter. När det är solfattigt behöver vi även D-vitamin, som i berikade mejerier och fisk.

– Vi blir inte piggare av grönsaker och frukt, men det är bättre för hälsan på lång sikt.

För att lättare få i sig frukt och grönsaker tipsar hon om att skära upp den i mindre bitar och lägga den i en skål, lite som en tacobuffé säger hon. Då äter man mer av den, än hela frukter och grönsaker.

LÄS MER:Här är djuren och insekterna som äter på ditt julpynt

LÄS MER:Det äter folk mest och minst av på julbordet

LÄS MER:Familjen Pawholm i Mölndal startar julen redan i oktober

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS