Här är vanligaste frågorna och svaren om ångerrätten

Ville du egentligen inte ha abonnemanget som telefonförsäljaren fick dig att teckna? Eller har du köpt något av en privatperson, som du ångrar – men inte får lämna tillbaka?
GP Konsument reder ut vad som gäller för den så kallade ångerrätten.

ANNONS
|

För att ta det mest grundläggande: Du kan inte med stöd i konsumentköplagen ångra ett köp i en fysisk butik. Det är ett vanligt missförstånd.

Du kan heller inte ångra ett köp som du gjort på en plattform på nätet som förmedlar köp mellan två konsumenter.

Ångerrätten i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller enbart för distansköp, exempelvis när du beställer något via e-handeln eller gör ett köp av en telefonförsäljare. Och den gäller för både varor och tjänster.

Ångerrätten gäller inte när du handlar av en annan privatperson

När du handlar av en annan privatperson på nätet, till exempel på Blocket, Tradera eller Marketplace gäller alltså inte distansavtalslagen. Har köpare och säljare inte särskilt avtalat om till exempel ångerrätt eller reklamation, är det i stället köplagen som blir tillämplig. Du har därmed ingen laglig rätt att kräva att få ångra ditt köp.

ANNONS

Samma sak gäller för övrigt när du handlar av en annan privatperson på en fysisk plats, till exempel på en loppmarknad.

Men köplagen är ingen konsumentskyddande lagstiftning och köparens rättigheter är begränsade. Förutom att ångerrätten inte gäller har köparen heller ingen rätt att åberopa fel som borde ha upptäckts vid köpet.

Då kan du ångra ett köp

• Ångerrätten gäller enbart mellan privatperson och företag.

• Gäller ej köp i butik, utan bara för köp som gjorts på nätet eller postorder och via telefonförsäljning. Ångerrätten gäller även för inköp på en marknad, hemförsäljning, mässa eller på bord i en galleria/ett köpcentrum utanför butikernas affärslokaler men bara om värdet överstiger 400 kronor.

• Om du vill ångra exempelvis ett abonnemang som du tecknat via en telefonförsäljare behöver du bara göra det om avtalet är giltigt. Du ska ha godkänt och skrivit på, antingen i pappers- eller digital form.

• Konsumenten har 14 dagar på sig att ångra köpet.

Köp av tjänst: Ångerfristen börjar räknas från dagen efter att konsumenten ingått avtalet.

Köp av vara: Ångerfristen börjar räknas från dagen efter du tog emot eller hämtade ut varan. Om du till exempel fick hem varan på en onsdag börjar ångerfristen räknas från torsdagen.

• Företaget ska upplysa konsumenten om ångerrätten och hur du ska göra för att ångra dig och ska kunna bevisa att det är gjort. Om företaget däremot inte gett dig den informationen kan du ångra dig även om det gått mer än 14 dagar. Som längst kan ångerfristen förlängas med ett år.

• Reglerna ser likadana ut om du vill ångra köp inom EU, Norge, Island och Storbritannien.

Johanna Brage jobbar med konsumentrådgivning i Göteborgs stad. Frågor om ångerrätten kan handla om att konsumenterna förväxlar den med öppet köp eller bytesrätt som inte finns i någon konsumenträttslig lag.
Johanna Brage jobbar med konsumentrådgivning i Göteborgs stad. Frågor om ångerrätten kan handla om att konsumenterna förväxlar den med öppet köp eller bytesrätt som inte finns i någon konsumenträttslig lag. Bild: Sanna Tedeborg

Johanna Brage jobbar med konsumentrådgivning i Göteborgs stad. GP bad henne svara på några av de vanligaste frågorna om ångerrätten.

Vanligaste frågorna om ångerrätten

Vilken är den vanligaste frågan ni konsumentrådgivare får om ångerrätten?

– När man har ångerrätt och hur man ska ångra sig på bästa sätt och vi rekommenderar att alltid göra det skriftligt. Företagen får inte ha något formkrav för detta så länge det inte når en no reply-mejladress. Utan det räcker om meddelandet når exempelvis företagets kundtjänst, säger Johanna Brage, som är konsumentrådgivare på Göteborgs stad.

– Och många förväxlar ångerrätten med den för butikerna frivilliga bytesrätten och öppet köp.

Vad innebär det att ångra sig?

– Om det är en vara: att konsumenten har rätt att lämna tillbaka den utan att betala. För en tjänst: att man kan behöva betala för de dagar den använts, förutsatt att man godkänt att tjänsten börjat under ångerfristen.

Får jag ångra köpet även om förpackningen är bruten?

ANNONS

– Ja, man har alltid rätt att undersöka varans egenskaper och funktion, förklarar hon.

Fast det finns undantag som med underkläder som förseglats av hygieniska skäl, skönhetsprodukter och för vissa digitala tjänster om konsumenten uttryckligen gått med på att det inte finns någon ångerrätt för.

När kan man inte använda sig av ångerrätten?

– I butiker.

Kan jag ångra ett köp utanför Sverige?

– Inom EU är det harmoniserat, så ja. Annars är det inte självklart. Om företaget vänder sig till svenska konsumenter, exempelvis om hemsidan är skriven på svenska eller om företaget marknadsför sig på svenska ska ångerrätten gälla. Men det är en helt annan femma om de följer svensk lagstiftning, konstaterar Johanna Brage.

Är ångerrätten alltid 14 dagar?

– Ja. Längre om företagen erbjuder det. Och glömmer de att upplysa om ångerrätten kan ångerfristen förlängas upp till ett år enligt distansavtalslagen.

En del e-butiker kan frivilligt ge upp till 30 dagars öppet köp eller bytesrätt och detta ska inte förväxlas med den lagstadgade ångerrätten.

Så här gör du för att ångra dig

Meddela företaget att du ångrar dig inom 14 dagar.

Du kan ångra dig direkt efter du gjort en beställning. Du behöver inte vänta tills du fått varan.

Meddela företaget att du ångrar dig skriftligen, till exempel via mejl. Då kan du bevisa att du ångrat dig.

Saknar du kontaktuppgifter till företaget kan du till exempel leta i:

• din orderbekräftelse,

• ditt avtal,

• avtalsvillkoren på företagets webbplats.

Om du ångrar köpet inom rätt tid är du inte skyldig att betala för varan. Då kan du meddela företaget att du ångrar dig och samtidigt även meddela att du inte kommer betala.

När du betalar mot faktura eller avbetalning är det vanligt att betalningen hanteras av någon annan än företaget du handlat av. I så fall behöver du meddela både företaget du handlat av och företaget du får fakturan av att du inte betalar.

När du ångrar ett köp ansvarar du för att skicka tillbaka varan till företaget. Men om företaget skickar fler varor, trots att du ångrat dig, är du inte längre skyldig att skicka tillbaka varorna. Kontakta företaget och påpeka att du fått fler varor fast det inte längre finns något avtal. Du kan samtidigt be företaget stå för returfrakten om de vill att du skickar tillbaka varorna.

Källa: Konsumentverket

Vad händer om företaget hävdar att jag inte har ångerrätt?

– Om det gäller ett av undantagen är det inte mycket att göra. Det kan vara flygbiljetter, specialbeställda varor eller livsmedel som har en viss hållbarhet. Men har du rätt, stå på dig. Eller vänd dig till oss, Allmänna reklamationsnämnden eller domstol.

ANNONS

Det är kostnadsfritt att få ärendet prövat hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Om du fortfarande har en tvist med företaget efter det, kan du ta tvisten till tingsrätten. Till skillnad från att anmäla till ARN kostar det pengar att lämna in en ansökan till domstol. Du kan också anmäla företaget till Konsumentverket.

Vad händer om företaget hävdar att det jag skickat i retur inte kommit fram?

– Företaget har ansvar för varan från att du lämnat den till ett postombud, så normalt sett kan konsumenten inte hållas ansvarig för något som kommer bort. Det är bara om du har varit vårdslös, exempelvis inte använt rätt retursedel eller skrivit fel adress. Det är bra att ta ett inlämningskvitto eller skicka returen rekommenderat och spårbart.

Vilken rätt har företaget att göra ett värdeminskningsavdrag för en vara som jag vill ångra köpet av?

– Företagen har alltid rätt att göra ett avdrag för värdeminskning men ska också ha informerat om det. Om det handlar om ett par skor har du alltid rätt att prova skorna, men är de använda så kan värdeminskning riskera att bli hela köpesumman, säger Johanna Brage.

Det här säger lagen om ångerrätten

När du handlar på nätet har du 14 dagars ångerrätt. Det står i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Lagen är tvingande och gäller oavsett vad företaget säger eller skriver i sina villkor.

Men det finns några undantag när du inte kan ångra dig.

Exempel på undantag när du inte har ångerrätt:

• En specialtillverkad vara som har tillverkats utifrån din beskrivning.

• En vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal, till exempel vissa typer av livsmedel.

• En vara som har bruten försegling och inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, till exempel underkläder.

• Digitalt innehåll, till exempel program, appar, spel eller musik, som levereras digitalt, om du gått med på att leveransen sker på det sättet och att du inte har ångerrätt.

• Regelbunden utkörning av livsmedel, till exempel leverans av matkassar.

• Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

• Lotterier och spel.

Källa: Konsumentverket

LÄS MER:Detta är öppet köp och bytesrätt – om butiken vill

LÄS MER:Här är skillnaden på garanti och att reklamera en vara

LÄS MER:Detta ska du tänka på innan du hyr bil i sommar

LÄS MER:RO: Kvinnor som sexobjekt i reklam med bilbatterier

LÄS MER:Uppdrag granskning: Hövdinghjälm har sålts med känt tekniskt fel

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

ANNONS