Här är skillnaden på garanti och att reklamera en vara

Vad betyder det egentligen att reklamera eller använda en garanti? Varför får jag inte bara byta den trasiga mobilen till en annan? Och vad ska jag säga när företaget säger att varan inte går att reklamera?
GP Konsument har tagit hjälp av en expert för att få rätt råd.

ANNONS

Har diskmaskinen lagt av, byxan spruckit, en digital tjänst krånglar eller har det kommit in fukt i mobilen trots att du hanterat den rätt kan det vara dags att för en reklamation där du köpt den.

Reklamera betyder helt enkelt att klaga.

Du ska göra det inom tre år från inköpsdagen och inom två månader som du upptäckt felet för att ha konsumentköplagen på din sida. Vissa tjänster inom bygg- och markarbeten kan reklameras upp till tio år efter att arbetet har avslutats, enligt konsumenttjänstlagen.

Varor och digitala tjänster reklameras enligt konsumentköplagen

Du kan reklamera en vara, digitalt innehåll eller en digital tjänst, om den är:

• bristfällig, fungerar dåligt eller är trasig,

• inte stämmer överens med informationen du har fått eller

• inte är anpassad efter ändamålet, exempelvis en regnjacka som inte tål regn.

Felet ska ha funnits från början, det som kallas för ursprungligt fel även om det inte behöver visa sig direkt. Felet är viktigt att dokumentera, exempelvis på film eller fotografi. Har du använt produkten på fel sätt kan det inte räknas som ett ursprungligt fel. Du kan ta hjälp av eller fråga någon sakkunnig exempelvis om hur länge en produkt förväntas hålla. Om felet är företagets ansvar att åtgärda kan du även kräva ersättning för den kostnaden.

Du ska reklamera inom två månader från det att felet upptäckts. Det kallas för ”inom skälig tid”. Att du eventuellt saknar originalförpackningen påverkar inte din rätt att reklamera.

Det ska vara mindre än tre år sedan du köpte varan och då från ett svenskt företag. Svenska lagar gäller dock inte bara i Sverige i det här fallet, utan även om webbföretaget har en hemsida som riktar sig mot svenska konsumenter.

Inom EU, Norge, Island och Storbritannien är dina rättigheter när du köper varor i stort sett likadana, oavsett vilket land företaget finns i. Det som kan skilja sig är hur lång tid du har på dig att klaga på fel i varan, från två till fem år.

Om du upptäcker ett fel precis innan tre år har gått har du ytterligare två månader på dig att reklamera.

Källa: Konsumentverket

Har felet visat sig inom två år från att du köpte prylen kan det dessutom vara ett fel som fanns redan vid köpet, ett så kallat ursprungligt fel, och då har konsumenten förstärkta rättigheter. Då måste företaget bevisa att det inte är ett handhavandefel av dig eller normalt slitage.

ANNONS

Det finns ett undantag när det gäller tiden, och det är fel på digitala tjänster. Då är det under det första året som den så kallade omvända bevisbördan gäller och företaget ska bevisa att felet inte fanns från början.

I en reklamation och med en garanti kan du klaga på fel på varor

Men, jag har ju en garanti på prylen, säger du, och tänker använda den i stället. Reklamation och garanti är visserligen båda möjligheter att klaga på fel på varor och i tjänster men där upphör likheterna.

Reklamation är en laglig rättighet som inget företag kan neka dig. Det gäller även om varan saknar garanti eller garantin gått ut. Garanti är däremot ett frivilligt åtagande.

Det innebär att du har rätt att reklamera i tre år även om en kortare garantitid har gått ut. Även tvärtom gäller, att en längre garantitid kan användas efter att reklamationstiden passerat. Men garantin gäller bara för det som företaget har bestämt.

Ibland kan man som kund erbjudas att betala för en extra försäkring, på ett eller flera år, som då bara gäller för den produkten. En sådan försäkring frågar återförsäljare dig ofta om och vill sälja när du köper ny elektronik, vitvaror eller en bil, och då gäller det att tänka efter. Behöver du den?

Johanna Brage, konsumentrådgivare i Göteborgs stad. Där kan du få hjälp med fakta om ett företag nekar dig en reklamation.
Johanna Brage, konsumentrådgivare i Göteborgs stad. Där kan du få hjälp med fakta om ett företag nekar dig en reklamation. Bild: Sanna Tedeborg

Kolla alltid din garanti, vad som står i lagen och hemförsäkringen innan du köper en produktförsäkring

Hur ”bra” är vi svenskar på att reklamera?

ANNONS

– De flesta är nog medvetna om att vi har den rättigheten som konsumenter, men om man inte är säker på vad de rättigheterna omfattar riskerar man att bli överkörd av företaget där man klagar, säger Johanna Brage, som jobbar med konsumentrådgivning i Göteborgs stad.

Vilken är den vanligaste missuppfattningen hos konsumenterna?

– Många tror att en reklamation är lika med en hävning av köpet, det vill säga att alltid ha rätt till att få tillbaka pengarna.

Vad är det att reklamera?

– Att klaga på ett fel. Det ska vara ett ursprungligt fel, det vill säga ett fabrikationsfel som funnits från början men först visat sig senare. Att något trots normal användning går sönder snabbt, exempelvis ett batteri som laddar snabbt. Eller ett materialfel. Det kan vara att du beställt en röd mobil och fått en svart, förklarar Johanna Brage.

Och vilka är konsumentens rättigheter i en reklamation?

– Är det ett ursprungligt fel har du rätt till en reparation eller omleverans. Vill företaget reparera produkten har det rätt till det och att göra två reparationsförsök. Om företaget misslyckas andra gången har du först då rätt att häva köpet, lämna tillbaka varan och få tillbaka dina pengar. Köpet återgår.

ANNONS

Vilka är de vanligaste problemen konsumenterna kan stöta på när de reklamerar en vara eller en tjänst hos ett företag?

– Att företaget påstår att reklamationstiden har gått ut, för att det inte vet vad som gäller. Eller inte håller med om att det är ett fel eller tar lång tid på sig att laga ett fel.

När är det värt att betala för en extra försäkring för en produkt, säg en ny och dyr mobil?

– Du får göra en riskbedömning. Exempelvis om du brukar tappa den ofta, så kanske ja. Men om det skyddet ändå ingår i hemförsäkringens allriskförsäkring, om drulleförsäkringen täcker olyckor med elektronikprylar som en mobil, är det kanske inte värt det om du inte är en särskilt olycksdrabbad person.

– Ofta finns det ett bra grundskydd i hemförsäkringens allrisk som inte gäller enbart för en specifik produkt. Dubbelkolla alltid detta. Står det samma saker i produktförsäkringen som i konsumentköplagen om reklamation och i en eventuell garanti är produktförsäkringen onödig.

Vad ska konsumenten göra när företaget säger att det inte går att reklamera?

– Den treåriga reklamationsrätten är tvingande och går inte att förhandla bort. Den gäller även när du handlar på rea och köper begagnade varor av ett företag, även om man exempelvis i ett köp av en begagnad bil får se till varans skick och vad det går att förvänta sig utifrån detta, förklarar Johanna Brage.

ANNONS

Detta kan du kräva av företaget

I första hand: att du får felet åtgärdat eller får en ny vara

Företaget rättar till felet kostnadsfritt, reparerar eller byter ut en felaktig del. Eller så får du en annan, felfri vara. Om företaget inte kan erbjuda en likadan vara kan det vara okej att få en vara som är likvärdig, med samma typ av egenskaper som varan du köpte.

Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha. Men kan företaget visa att kostnaden blir orimlig stor för en ny vara jämfört med att reparera, har det vanligtvis rätt att göra reparationen.

I andra hand: att du får ett prisavdrag

Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag. Har varan ett skönhetsfel som inte påverkar funktionen kan det bli aktuellt med ett prisavdrag, utan att felet åtgärdas.

I tredje hand: att du får häva köpet

En hävning betyder att företaget tar tillbaka varan och du får pengarna tillbaka. Ska varan skickas tillbaka ska företaget stå för frakten. Betalade du kontant eller med kort behöver du inte nöja dig med ett tillgodokvitto eller presentkort.

För att säga nej till en hävning av köpet måste företaget visa att felet är av liten betydelse.

Täckningsköp

Om köpet hävs och du tvingas köpa varan till ett högre pris hos ett annat företag, kan du kräva mellanskillnaden från det första företaget. Det kallas för att göra ett täckningsköp. Men det måste vara fråga om en likvärdig vara och att du inte väljer det dyraste alternativet.

Vill du inte låta företaget åtgärda felet?

Oftast har företaget rätt att försöka rätta till felet. För att du ska kunna häva köpet direkt måste felet vara allvarligt och av stor betydelse.

Källa: Konsumentverket

Får du rätt i en reklamation ska företaget också stå för andra ekonomiska förluster. Till exempel om konsumenten inte kunde använda en biljett till en bilfärja för att det blivit fel på bilen. Eller för skador på annan egendom som konsumenten har. Till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om företaget inte godkänner din reklamation kan du klaga hos Allmänna reklamationsnämnden.

Tjänster reklameras enligt konsumenttjänstlagen

Du kan reklamera en tjänst om den är felaktig och det handlar om:

• förvaringstjänster (till exempel magasinering av möbler),

• arbete på lösa saker (till exempel reparations- och servicearbeten) eller

• arbete på mark, byggnader och andra fasta saker.

Konsumenten har rätt att reklamera en tjänst inom tre år efter avslutat arbete. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker har konsumenten rätt att reklamera fel som upptäcks inom tio år.

Källa: Konsumentverket

LÄS MER:Här är vanligaste frågorna och svaren om ångerrätten

LÄS MER:Detta är öppet köp och bytesrätt – om butiken vill

LÄS MER:Detta ska du tänka på innan du hyr bil i sommar

LÄS MER:Uppdrag granskning: Hövdinghjälm har sålts med känt tekniskt fel

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

ANNONS