Detta är öppet köp och bytesrätt – om butiken vill

Har du köpt ett par byxor som du inte fick byta i butiken? Och vad är egentligen öppet köp och bytesrätt och vem bestämmer det?
GP Konsument reder ut begreppen.

ANNONS
|

• Öppet köp betyder att du kan lämna tillbaka en vara och få tillbaka pengarna.

• Bytesrätt betyder att du kan lämna tillbaka en vara och få en annan vara istället.

Men du som konsument kan aldrig kräva att få varken öppet köp eller bytesrätt.

Öppet köp och bytesrätt är alltså ingen rättighet enligt lag. Det gäller bara om butiken vill ge dig det, och alltid på butikens villkor. Fråga personalen där om vad som gäller.

Det kan vara så att även om butiken erbjuder bytesrätt och/eller öppet köp kan vissa varor vara undantagna, exempelvis underkläder. Och när du lämnar tillbaka en vara eller ska byta den ska det ske inom den angivna tiden och varan ska vara i samma skick som när den köptes. Det kan också handla om att originalkartongen ska finnas med i returen.

ANNONS

Ångerrätt saknas i fysiska butiker

Däremot om du handlar på distans, som på nätet eller av en telefonförsäljare, har du alltid ångerrätt på dina köp. Det innebär rätt att lämna varan i retur om du ångrar dig inom den lagenliga ångerfristen på 14 dagar och att få pengarna tillbaka.

Ångerrätten gäller aldrig i fysiska butiker.

– När jag själv handlar känns det som om de flesta, i alla fall de större butikerna, ändå har öppet köp eller bytesrätt eller både och, men vi har ingen statistik på det, säger Johanna Brage, konsumentrådgivare i Göteborgs stad.
– När jag själv handlar känns det som om de flesta, i alla fall de större butikerna, ändå har öppet köp eller bytesrätt eller både och, men vi har ingen statistik på det, säger Johanna Brage, konsumentrådgivare i Göteborgs stad. Bild: Sanna Tedeborg

Johanna Brage, konsumentrådgivare i Göteborgs stad, svarar här på de vanligaste frågorna om ångerrätt, öppet köp, öppet köp och bytesrätt.

Varför har man som konsument inte ångerrätt när man handlar i en fysisk butik?

– När man handlar i en fysisk butik har man möjlighet att se exempelvis ett klädesplagg och prova det, vilket man inte har när man handlar på distans. I den fysiska butiken kan man fatta bättre beslut än på distans, förklarar Johanna Brage, konsumentrådgivare i Göteborgs stad.

Vilka rättigheter har man då som konsument när man ångrar sig och vill lämna tillbaka en vara som köpts i en fysisk butik?

– Inga rättigheter alls enligt lagen.

– Men när jag själv handlar känns det som om de flesta, i alla fall de större butikerna, ändå har öppet köp eller bytesrätt eller både och. De kan gälla olika lång tid, förstås. De mindre butikerna kan vara mer sårbara eftersom de inte har samma flöde som de större butikerna. De har kanske inte lika många kunder som de större har och klarar därför inte av att ha öppet köp och bytesrätt, konstaterar Johanna Brage.

ANNONS

Öppet köp och bytesrätt – tänk på det här

• Butiken bestämmer om den ger dig öppet köp eller bytesrätt. Butiken bestämmer också reglerna för öppet köp eller bytesrätt.

• Se till att du vet vad som gäller när du köper en vara och att det finns med på kvittot.

• Spara kvittot.

Källa: Konsumentverket

Hur ska då man tänka innan man köper något i en fysisk butik?

– Fråga alltid om öppet köp och bytesrätt och när du senast måste lämna tillbaka eller byta varan.

Om du inte har kvar kvittot

Att reklamera en felaktig vara kan dock ingen butik neka till. Det ska då göras inom tre år och inom två månader som felet har upptäckts.

Vad händer om jag förlorat kvittot, inte hittar det eller kanske till och med har slängt det?

– Vid öppet köp och bytesrätt bestämmer butiken själv om du måste kunna visa kvittot, men det skadar aldrig att fråga om de kan göra ett undantag, förklarar Johanna Brage.

Reklamationsrätten om det handlar om en felaktig vara kan du dock alltid hävda eftersom det inte står något i konsumentköplagen om att kvitto ska kunna visas.

– Däremot måste du som konsument kunna bevisa att varan kommer från den butiken, förtydligar konsumentrådgivare Johanna Brage.

Vad kan man säga mer om skillnaden på öppet köp och bytesrätt?

– På öppet köp får du tillbaka pengarna och det ska då oftast ske på samma kort och kan bli problematiskt för den som fått varan som en gåva. Därför kan det vara bra att kolla med butiken när man köper en present. Jag har sett att en del butiker har särskilda byteskvitton för detta, tipsar hon.

ANNONS

Det är ett kvitto med en streckkod istället för en summa just för gåvoköp.

– Med en sådan bytesrätt kan du byta till en annan vara i butiken, inte få tillbaka pengarna.

Fällorna med tillgodokvitton

Vad gäller om jag vill byta varan till något helt annat, inte bara en annan storlek om det handlar om ett klädesplagg?

– Finns bytesrätt får du byta till vad som helst i butiken för samma summa eller lägga till mellanskillnaden.

Vad gäller om det som jag vill byta till inte finns i butiken för tillfället?

– Om det du vill ha, exempelvis en byxa, saknas i rätt storlek kan du då få ett tillgodokvitto och komma tillbaka senare.

Ett tillgodokvitto är betalningsmedel som har ett förutbestämt värde. Det har också en giltighetstid och blir värdelöst om du inte använder det i tid.

– Det är viktigt att kolla så att pengarna inte brinner inne eftersom det finns ett slutdatum.

Tillgodokvittot kan också bli värdelöst om företaget byter ägare eller går i konkurs.

Detta gäller och kan gälla vid öppet köp och bytesrätt

• Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp eller bytesrätt.

• Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butiken att erbjuda. Butiken kan därför själva bestämma vilka regler som ska gälla.

• En del butiker erbjuder till exempel 30 dagars öppet köp eller mer medan andra inte erbjuder öppet köp alls.

• När det gäller öppet köp ska konsumenten få tillbaka pengarna om konsumenten vill lämna tillbaka en vara.

• För bytesrätt kan konsumenten erbjudas att byta varan mot en annan eller att få ett tillgodokvitto.

• Butiker kan också ha villkor för öppet köp och bytesrätt. Det kan till exempel vara att du inte får lämna tillbaka eller byta varan om du har öppnat förpackningen. Ett annat exempel kan vara att du måste använda samma kort om du vill få pengarna tillbaka.

• Företag kan också ha bestämmelser som säger att du till exempel inte får lämna tillbaka varan om du öppnat förpackningen, tagit bort prislappen eller saknar kvitto.

LÄS MER:Här är vanligaste frågorna och svaren om ångerrätten

LÄS MER:Här är skillnaden på garanti och att reklamera en vara

LÄS MER:Detta ska du tänka på innan du hyr bil i sommar

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

ANNONS