Det är dyrt med el, och det kommer att bli ännu dyrare.
Det är dyrt med el, och det kommer att bli ännu dyrare. Bild: Fredrik Sandberg / TT

Karin Pihl: Vi ska elektrifiera samhället – med vilken el då?

För att göra sig oberoende av olja och kol ska samhället drivas av el. Samtidigt har politikerna i Sverige och Europa förstört möjligheterna till en stabil och klimatneutral energiproduktion.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS

I fredags slog bensinpriset nytt rekord: 17,39 kronor för en liter bensin och 18,72 kronor för diesel. En orsak är att oljepriset är högt, vilket till stor del beror på ökad efterfrågan när pandemin börjar släppa och människor konsumerar och reser mer igen.

Den största delen av bensinpriset, 60 procent, är dock skatter – och det är dessutom moms på skatten. Det slår hårt mot människor som bor på landsbygden och inte har möjlighet att åka kollektivt eller cykla till jobbet. Till Expressen säger energiminister Anders Ygeman att han förvisso vill att kostnaderna för klimatomställningen ska fördelas mer rättvist mellan stad och land, men att det ändå måste kosta att släppa ut.

ANNONS

Problemet är bara att politikerna har sabbat alternativen.

Å ena sidan ska samhället elektrifieras. Framtidens industrier, hushåll och transporter ska drivas av el och inte olja. Regeringen har exempelvis beslutat om att stödja utbyggnaden av laddstolpar för att i framtiden göra det möjligt för människor i hela landet att byta en bensin- eller dieseldriven bil mot en el- eller hybridbil.

Till och med flyget, en utskälld klimatbov, ska drivas med el i framtiden. I Säve utanför Göteborg tillverkar företaget Heart Aerospace elplan. Det väntas kunna flyga kommersiellt redan om fem år. Elflyget kan ersätta många inrikesresor och på sikt resor inom Europa – och, om några decennier, till och med atlantflygningar.

Det inger hopp. Med tekniska innovationer kan utsläppen pressas ner samtidigt som människor inte behöver göra allt för stora avkall på levnadsstandarden.

Problemet är bara detta: Politikerna har aktivt förstört möjligheten till ökad elproduktion.

LÄS MER: Därför betalar du så höga elnätspriser

Bensinpriset är inte det enda som slår rekord. Elpriserna i Sverige har aldrig varit högre, och värre lär det bli i vinter. Det har flera orsaker. En av dem är att det svenska elnätet numera är sammanlänkat med övriga Europa, vilket leder till prisharmonisering. Nere på kontinenten har priserna skenat till följd av brist på gas och kol, och att priset på EU:s utsläppsrätter har ökat.

ANNONS

Och snart blir det ännu värre, när det brittiska elnätet kopplas samman med det nordiska, vilket planeras ske i höst. Då lär priserna stiga ytterligare. I Storbritannien är kostnaden för el nämligen så hög att det varje år orsakar dödsfall, så kallade ”exess winter deaths”. I snitt avlider 9 700 personer, ofta äldre och sköra, för att de bor i kalla, ofta dåligt isolerade hus. Av dessa är 3 000 dödsfall orsakade av att de boende inte har råd att värma upp bostaden. I stället fryser de ihjäl.

Men sammanlänkningen med övriga Europa är inte den enda förklaringen till priserna. Sverige har också till stor del förstört sin egen modell för elproduktion när Ringhals reaktorer 1 och 2 stängdes i förtid. Många experter menar att det inte fanns några tekniska problem med att öka kärnkraftverkens kapacitet och driva dem åtminstone 20 år till.

Orsaken till stängningen är ekonomisk, inte teknisk. Marknaden har varit snedvriden där vindkraft skattesubventioneras medan kärnkraften tidigare var belagd med en ”straffskatt”, vilket i sin tur handlar om ett ideologiskt motstånd mot kärnkraft.

LÄS MER: Sveriges energipolitik är usel

Tanken har varit att ersätta kärnkraften med vindkraft. Men den senare är inte leveranssäker. Vindkraft måste alltid täckas upp av en energireserv. Vilket, om man lägger ner kärnkraften, är fossila energikällor. Det är därför oljekraftverket i Karlshamn eldar för fullt – elpriset är så högt att det är lönsamt att leverera miljöskadlig energi till marknaden.

ANNONS

Parallellt med elektrifieringen finns också idén om att vi ska minska vår energianvändning. Miljöpartiet vill exempelvis införa en straffskatt på produkter som drar mycket el. En central aspekt i detta är att få medborgarna att minska sin elproduktion, säger miljöminister Per Bound. Indirekt erkänner alltså MP att deras energipolitik leder till elbrist och att folk måste börja vrida ner elementen.

Hur ska de ha det? Det går inte att minska elanvändningen, förstöra den planerbara elproduktionen och elektrifiera samhället på samma gång. Dessa två motstridiga idéer går inte ihop. Det enda det resulterar i är att konsumenterna, vanligt folk, får betala priset för politikernas misslyckande och ideologiska fanatism. Och att utsläppen från fossila bränslen ökar.

LÄS MER: Så orsakade politiska beslut rekordhöga elpriser

LÄS MER: Sverige faller sönder medan ministrarna twittrar

ANNONS