Adam Cwejman: Göteborgs dolda makthavare är det kinesiska kommunistpartiet

Trots Volvo Cars börsnotering kvarstår makten över Volvo i Kina och därmed i händerna på kommunistpartiet.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Med en värdering på mellan 163 och 200 miljarder kronor introducerades Volvo Cars på börsen under fredagen. Nyemissionen innebär en förmodad kapitalinjektion på omkring 20 miljarder kronor till Volvo Cars.

Det är inga småsummor och syftar till att hjälpa företaget att omvandla produktionen av fossildrivna bilar till en helt eldriven bilflotta senast 2030. Ett ambitiöst mål givet att endast några enstaka procent av försäljningen idag består av elbilar.

Men för Volvo är det kanske ingen omöjlig förändring om man blickar tillbaka på de senaste tio åren av bolagets historia. Bara på ett år, mellan 2020 och 2021, ökade biltillverkningen med 41 procent.

ANNONS

Det går inte att förneka att Geely-köpet av Volvo 2010 innebar ett stort lyft för det svenska bilföretaget. Lönsamheten har blivit bättre och bolaget har fått större tillgång till den stora kinesiska marknaden där man dessutom byggt flera fabriker.

Och går det bra för Volvo så går det bra för Göteborg. Som största privata arbetsgivare i staden är stadens välmående tätt sammanflätad med Volvos välgång . Det gäller också indirekt via de många underleverantörerna till Volvo.

Men trots börsnoteringen av Volvo Cars kommer det kinesiska ägarbolaget Geely fortsätta att inneha 83,3 procent av aktierna. Det innebär att maktbalansen inom bolaget inte förändras nämnvärt. Volvo Cars förblir, även om såväl svenska småsparare som tunga investerare går in i bolaget, ett kinesiskt-ägt bolag.

Det är något som i framtiden kan komma att bli ett problem, trots att bolagsledningen förstås förnekar att så skulle vara fallet. Kinesiska bolag med investeringar i omvärlden inskärper ofta att de är oberoende från kommunistpartiet och statsapparaturen. Och i de flesta beslut från dag till dag stämmer det, detaljstyrning är ovanligt.

Men det viktiga att komma ihåg är att samtliga privata bolag i Kina enligt lag är förpliktigade att agera i enlighet med Kinas säkerhetspolitiska intressen. Det innebär att privata bolag, vid behov, måste dela med sig av information och fatta beslut som kan vara av värde för den kinesiska statsmakten.

ANNONS

Det finns inget som tyder på att Geely skulle avvika från den här linjen, om så krävs.

Li Shufu, vd och störste ägare av Geely, var tidigare medlem i Kinesiska folkets politiskt rådgivande konferens, ett konsultativt organ. Det skulle kunna jämföras med en sorts överhus i parlamentet men utan direkt lagstiftande makt. Tidigare i år var Li Shufu även delegat vid Nationella folkkongressen, landets högsta lagstiftande organ.

Det är symboliska poster egentligen. Men det understryker de täta banden mellan Geely och det kinesiska kommunistpartiet. Om inget annat bevisar kopplingen att varje kinesisk företagsledare med någon som helst självbevarelsedrift måste hålla sig väl med partiet för att fortsätta vara framgångsrik. Och det har Li Shufu också förstått och agerat efter.

LÄS MER: När blev Timbro made in China?

LÄS MER: Nu äger Kina oss, tro inget annat

Generalsekreteraren för det kinesiska kommunistpartiet Xi Jinping döljer inte vad han anser om fri företagsamhet och marknadsekonomi. Båda fyller ett syfte, men bara så länge de förstärker det kinesiska kommunistpartiets ställning.

Geelys band till partiet är således inga oväsentliga detaljer. Med hjälp av regimtrogna fackföreningar, som i praktiken utgör partiets förlängda arm, kontrolleras verksamheterna.

ANNONS

Det finns utöver de politiska kontakterna också täta ekonomiska band till den kommunistiska regimen. När Geely 2010 köpte Volvo från amerikanska biltillverkaren Ford var köpeskillingen 1,4 miljarder dollar.

LÄS MER: Gör motstånd mot diktaturen Kina - handla på HM!

Pengarna kom främst i form av offentligt stöd från de kinesiska städerna Chengdu, Daqing och från Jiadingdistriktet som är en del av Shanghai. Det är också i Daqing och Chengdu två av Volvos fabriker har byggts. Ett rimligt tack för investeringen som samtidigt understryker att privata bolag i Kina som regel är ekonomiskt understödda av kommunistpartiet genom lånekrediter eller direkta subventioner.

Glädjen över Volvos framgångar och börsnoteringen, som engagerat hundratusentals småsparare, måste sättas i ett meningsfullt sammanhang. Den egentliga makthavaren i det göteborgska näringslivet är det kinesiska kommunistpartiet. Vad det innebär vid ett förändrat diplomatiskt läge vet vi inte ännu.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Varför pratar vi om det vi pratar om? GP:s Adam Cwejman omvärldsbevakar och delar det som fått honom att tänka till.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS