Meghan Markle är en fascinerande representant för vår samtid, skriver Joanna Górecka.
Meghan Markle är en fascinerande representant för vår samtid, skriver Joanna Górecka. Bild: Jack Plunkett

Joanna Górecka: Meghan vill rädda världen en nötkräm i taget

Meghan Markle och prins Harry vill så himla gärna vara ansiktet utåt för medmänsklighet. Deras desperata försök framstår mest som en vild jakt på autenticitet, skriver Joanna Górecka.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

I Nathan Fielders serie ”The Curse" gör ett par godhetssignalerande fastighetsutvecklare ett realityprogram om sitt houseflippingprojekt: De ska förvandla ett socialt utsatt område till en hipp ekoby under en mallig gloria av goda intentioner.

Mest av allt vill de förstås gynna sig själva och sitt varumärke. Paret ser ständigt sig själva utifrån och serien borrar skoningslöst i den variga revan mellan deras verklighet och deras ”reality”.

När jag tittar på serien tänker jag på ett annat par som hemskt gärna verkar vilja vara ansiktet utåt för medmänsklighet. Meghan Markle och prins Harry – nu aktuella med ett nytt projekt som, lägligt nog, lanserades mitt i brinnande konspirationshysteri kring bilder på en sjukskriven Kate Middleton, när internet blev en smältgryta av BBL-teorier och inzoomade AI-fingrar. Det har sedermera visat sig att prinsessan har cancer.

ANNONS

Nåväl, lanseringen är lanserad: American Riviera Orchard. Men vi kommer till det.

Vid sitt utträde ur kungafamiljen lovade Sussex-paret stora saker. De skulle genom välgörenhetsarbete ”driva systematisk kulturell förändring i alla samhällen" och "unleash the power of compassion". Frigöra! Empatins kraft!

Hur det skulle översättas i gripbar handlingsplan är oklart men det mässades om allt från att rädda klimatet till att stoppa desinformation, läsa för fattiga barn och sånt. Det här skulle de göra långt från strålkastarljuset och de tänkte absolut inte profitera på sina kungliga titlar.

Ändå är det uttalat privatlivstrånande paret nog mer kända för de typ tusentals timmars content de producerat om sig själva än för sitt välgörenhetsarbete (en podd, en bok, en dokumentärserie i sex långa, plågsamma, delar). Och under en yta friserad av frälsarkrans kan man ibland även här skymta en ganska varig reva.

När de besökte en skola för utsatta barn i New York framkom det att besöket föregicks av att alla vuxna och barn på hela skolan behövde signera kontrakt om att aldrig uttala sig negativt om paret SÅ LÄNGE DE LEVER.

Harry har profilerat sig som klimatkämpe och predikar ofta om att världen brinner – men det har noterats att Sussex-paret glatt kan genomföra fyra resor med privatflyg under ett futtigt spann på elva dagar.

ANNONS

Ingen duo representerar kanske den vilda jakten på uppfattad autenticitet lika väl som det före detta prinsparet.

I den sex timmar långa Netflixdokumentär som paret lät sitt egna produktionsbolag göra om dem ägnades mycket tid åt att skildra hur omänskligt ansatta de var av paparazzis, något som illustreras med bilder som sen visade sig vara från en Harry Potter-premiär 2011, alltså goda sju år innan paret träffades. Varken Harry eller Meghan var där.

I podden ”Till Sängs” säger Malena Ivarsson att Meghan Markle är henne Palmemord. Mitt också. Jag har läst kanske fem böcker om Meghan och Harry, ruvande på någon slags ful och brinnande irritation. Variga revor irriterar, det är ju så. Men de är också fascinerande representanter för vår samtid.

I Naomi Kleins uppmärksammade bok ”Doppelgänger" skriver hon att vi lever i en dubbelgångarkultur. Boken, som utgår från Kleins egen erfarenhet av att ha en dubbelgångare (hon har i femton år förväxlats med den uppburna feministen-turned-konsprationsgalningen Naomi Wolf) mynnar ut i hur vår rovgiriga uppmärksamhetsekonomi har gjort att vi alla lever i en kultur med olika former av dubbleringar av oss själva, välkurerade virtuella versioner av jaget.

Klein menar att vi formar en delad identitet. Mitt i det här blir autenticiteten en åtrådd och sällsynt valör, skriver hon. Ingen duo representerar kanske den vilda jakten på uppfattad autenticitet lika väl som det före detta prinsparet. Filosofen Jean Baudrillard kallade det för hyperverklighet, när det verkliga har gått förlorat och inte längre betyder något och konstruerade bilder av verkligheten betyder allt.

ANNONS

Hursomhelst är Meghan Markle nu aktuell med en nytt projekt, American Riviera Orchard som lanserades förra veckan. På företagets Instagramsida står det bara ”by Meghan, duchess of Sussex”, i skrivandet stund finns bara bilder på en logotyp i flödet.

Ingen vet riktigt vad företaget ska göra men märket har registrerats för försäljning av nötkräm, fågelfrön, sylt och yogamattor. Så kan man förstås också unleash the power of compassion.

Genom att sälja sylt med sin hertiginnetitel.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:”Monarkin är ur tiden snarare än i den”

LÄS MER:Meghan Markles fruktansvärda podd gaslightar lyssnaren

LÄS MER:Nu har kaninkokerskan slitits upp ur fyndlådan

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS