Kändisarna står i kö till TikTok-stjärnan Bobbi Althoffs podcast – trots att hon är både oplåläst och ointresserad av den hon intervjuar.
Kändisarna står i kö till TikTok-stjärnan Bobbi Althoffs podcast – trots att hon är både oplåläst och ointresserad av den hon intervjuar. Bild: Maansi Srivastava

Fanny Wijk: Jag har ledsnat på kändisarnas pr-strategier

Kändisarna producerar sina egna dokumentärer och styr berättelsen om sig själva med järnhand. Fanny Wijk saknar ett samtal med en följdfråga, men får nöja sig med en obekväm stämning.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

Det finns en ny sval tjej med död blick och svag röst att hålla koll på, allihopa! Hon heter Bobbi Althoff, är en 25-årig småbarnsmamma från Kalifornien och började sin karriär som Tiktok-influencer. Inget nytt under solen där, det ovanliga var hur snabbt hon blev känd. Hennes första video, där Althoff dansar med en banan, blev viral och fick över 2 miljoner visningar.

Därefter skiftade hon snart fokus från småbarnsliv till komedienn och började göra kändisintervjuer i podcasten “The really good podcast”, en enorm snackis i USA. Under hösten har rapparen Tyga, miljardären och affärsmannen Mark Cuban och skådespelaren Scarlett Johansson intervjuats i podden för att nämna några – men mest omtalat blev ett samtal med artisten Drake.

ANNONS

Han är erkänt medieskygg, men hoppade gladeligen ner i en säng med Bobbi Althoff och lät sig filmas av hennes team i en intervju stelare än Jonathan Johansson i “Så mycket bättre”. Materialet hann få rejäl spridning innan det mystiskt raderades från alla Bobbis plattformar. Exakt vad som hände är oklart, men också irrelevant. Bobbi Althoff var på allas radar.

Den medvetet stela stämningen och avmätta tonen kan i bästa fall verka oinställsam och rolig, i sämsta fall som ett slöseri med tid.

Althoffs signum är att vara helt oförberedd och låta uppenbart ointresserad av den hon intervjuar. I hennes egen beskrivning av podden står det att hon har “veckors erfarenhet” av att intervjua kändisar och att hon ställer “frågorna som ingen vill ha svar på”. Den medvetet stela stämningen och avmätta tonen kan i bästa fall verka oinställsam och rolig, i sämsta fall som ett slöseri med tid.

Så varför slåss kändisar som annars inte ställer upp i intervjuer om att få synas i just Bobbi Althoffs kanal? Vem vill frivilligt sitta ned med någon som inte förberett sig, som inte är intresserad av ditt verk eller person? Somliga menar att Althoffs snabba genombrott tyder på att hon i hemlighet planterats av underhållningsindustrin för att promota olika artister. En mer rimlig förklaring är att vi helt enkelt tycker det är roligare att se vår idol i en obekväm situation än att ta del av personens genomtänkta pr-strategi för senaste släppet.

ANNONS

Jag har i alla fall tröttnat på att kända människor helt styr sitt eget narrativ. Gränsen för vad som anses dokumentärt har sannerligen luckrats upp. Netflix har gjort dokumentärserier om Megan och Harry och paret Beckham där de själva producerat och därmed valt vilka delar av konflikter med brittiska kungahuset och otrohetsskandaler som ska med. Och mängden exekutiva producenter som rullar förbi i slutet på varje avsnitt av realityserien “Kardashians” är lika lång som deras familjeträd – varje syster som syns i bild har också haft ett ord med i klippningen.

Det kittlar åtminstone till lite när hon pratar med en känd som om den vore en idiot.

Det kanske inte är så konstigt att välja en plattform där det inte finns utrymme för följdfrågor eller djupare samtal om du förväntas avslöja ditt livs största sorg i varje givet tillfälle. Intervjuer med kända personer kommer med allt fler villkor om vilka frågor som får ställas och i takt med att gammelmedia tappar sitt grepp om kändiskulturen, spår jag att gamla skolans djupintervju med en påläst och kunnig journalist kommer att bli utrotningshotad.

I saknaden efter dem ligger också Bobbi Althoffs framgång. Vi kanske inte kan få en djupintervju om en persons verk. Men det kittlar åtminstone till lite när hon pratar med en känd som om den vore en idiot.

ANNONS

LÄS MER:Tjugoåringarna är äldst på krogen

LÄS MER:Hur har vi det med självbilden egentligen?

LÄS MER:Är ni nöjda med den hämndporr ni ger ut, förlagen?

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturchef Johan Hilton tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS