Emanuel Karlsten: Så blir internetåret 2024

Röstens renässans, X:s kollaps och fler anonyma AI-kändisar. Ja, vad kommer egentligen hända på www under det nya året? Emanuel Karlsten drar ut linjerna från det tumultartade 2023 för att se in i framtiden.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Twitter kollapsar

2023 var ett katastrofalt år för Twitter och Elon Musk. Världens rikaste man köpte Twitter redan 2022, men det var under 2023 han insåg att hans magi inte sträckte sig utanför bilar och raketer. Trots att han sparkade 80 procent av personalen; trots att han lanserade betaltjänst på betaltjänst; trots att han döpte om bolaget till X – så tappade bolaget nästan 70 procent av sitt värde. Eller kanske tack vare.

För ingen vill annonsera på en plattform där reklam kan dyka upp bredvid en postning med terrorpropaganda. Och konsekvensen av att sparka 80 procent är att man inte har kapacitet att städa upp. I december ruskade EU liv i sin nyinstiftade lag, DSA (Digital services act), som kräver att stora plattformar tar större ansvar för desinformation som sprids där. En förundersökning har inletts som antingen leder till dryga böter eller, i värsta fall, att X inte längre kan finnas kvar i EU. Lägg där till att en kolerisk (och droganvändande) Elon Musk ska lyckas undvika fler utbrott under detta supervalår – eller att Meta skapat en egen Twitterdödare (Threads)! – så blir det tydligt: X kryssar ut sig under 2024. Kanske blir det en försäljning, kanske blir det en framtid likt den Myspace hade från 2007 och framåt: Tynande (och nischad).

ANNONS

Anonyma AI-kändisar

Fröken Snusk, Hooja och 1cuz har redan etablerat trenden med anonyma kändisar. Men under 2024 kommer den att digitaliseras och vi kommer se betydligt fler kreativa ta plats på andra områden än musiken. Utvecklingen av AI har gjort att vi kan skapa nya, fiktiva personer som vi kan skulptera till att se ut som vi önskar. Vi kan göra musik, tal, videos – till och med liveframträdanden – med dem, och få dem att framföra det som vi själva författat. Internationellt finns redan flera digitala, fiktiva influencers – och sannolikt får vi under 2024 svenska exempel på det.

Givetvis kommer vi också se massor av illvilliga exempel: Personer som försöker klona politikers röster eller manipulera budskap. Men det kommer inte få fäste i ett Sverige där källkritiken är hög, liksom tilliten till journalistiken. Det kan däremot sluta mycket värre för andra, svagare demokratier.

Röst blir vårt nygamla sätt att navigera

2024 blir året då irritationen över skärmtiden (vår egen och andras) öppnar för en explosion av ljud och röst-navigering. I stället för att använda skärmen varje gång vi ska googla, skriva, ringas eller jobba – börjar vi se nyttan i att använda rösten. Den nya AI-tekniken blir bättre på att förstå nyanser i våra röstkommandon och de usla versionerna av Siri och Google home förbättras radikalt – eller möter kraftigt konkurrens. 2024 blir året då vi slutar klicka mellan tusen appar och i stället konverserar fram vad vi önskar. Kanske till och med skaffar en digital syntetisk kompis?

ANNONS

För AI-röster kommer bli allt bättre på att ge oss information via ljud och för första gången börjar vi förstå vad som är en oundviklig framtid: En värld där ljud och röst allt mer ersätter text och skärm.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Chat GPT har rustat oss för en skön ny värld

LÄS MER:Therése Lindgrens Youtube-resa är svensk mediehistoria

LÄS MER:Att en kyrka inte får bidrag är inte censur

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS