Lars Henriksson: Nu ska Coca Colas vd bestämma vår mat

Representanter för snacksproducenter, läskedrycksjättar och godistillverkare har nu fått regeringens uppdrag att dra upp ritningarna för vad svenska folket ska äta. Syftet är klart som korvspad: att öka vinsten för livsmedelsindustrin. Det går inte ens att göra satir över detta, skriver Lars Henriksson.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

Klimatpolitiska rådets senaste rapport var tämligen unik. Torra konstateranden om att regeringen ger ”en missvisande bild” om målet om nettonoll utsläpp och att dess påståenden ”brister i saklighet” var kanslisvenska för att regeringen bryter mot klimatlagen, och ljuger för att dölja detta.

Efter denna vetenskapliga käftsmäll är det inte svårt att förstå att regeringen passar sig för oberoende expertgrupper. När de nu tillsatt ett nytt råd, den här gången för att utarbeta vad de kallar ”Livsmedelsstrategin 2.0”, är det med en sammansättning som gör att de lär slippa pinsamma rapporter.

Där finns inte en oberoende forskare så långt ögat når och naturligtvis inte heller några småbrukare, konsumentorganisationer eller representanter för de anställda. I stället består rådet av ett dussin tunga direktörer från livsmedelsindustrin.

ANNONS

Det är ingen slump, det är samma organisationer och företag som lobbat fram förslaget att skapa detta råd. Med landsbygdsminister Peter Kullgren som ordförande är det närmast att betrakta som en välfinansierad lobbyorganisation för livsmedelsindustrin med säte i regeringskansliet.

Föga förvånande är de ingående industriföreträdarna också mycket nöjda. Bubblande av entusiasm rapporterar Livsmedelsföretagens ordförande och tillika Coca Colas vd Sofie Eliasson Morsink att rådets första möte var ”jättebra” och att hon ser fram emot hur de ”ska kunna stärka konkurrenskraften inom primär- och producentledet.”

Att sätta Coca Colas vd på att utarbeta livsmedelspolitiken är som att, tja... sätta Coca Colas vd på att utarbeta livsmedelspolitiken.

Representanter för snacksproducenter, läskedrycksjättar och godistillverkare har alltså fått regeringens uppdrag att dra upp ritningarna för vad svenska folket ska äta framöver och syftet är kristallklart: att öka konkurrenskraften, alltså vinsterna för livsmedelsindustrin.

Det går liksom inte att göra satir över detta.

Att sätta Coca Colas vd på att utarbeta livsmedelspolitiken är som att, tja... sätta Coca Colas vd på att utarbeta livsmedelspolitiken. Är det bara en reflexmässigt bejakande av allt industrin föreslår eller är det månne en finstilt del av det nya DCA-avtalet, att Sverige ska garantera att de kommande 17 USA-baserna får ett obrutet flöde av Coke?

Samtidigt, i en annan del av verkligheten där vetenskap och expertis än så länge får ta utrymme, har Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket fått uppdraget att utarbeta nya mål för att 2035 ge Sverige en hållbar och hälsosam livsmedelskonsumtion.

ANNONS

Bland de rimliga och vetenskapligt väl underbyggda mål som dessa myndigheter nu lagt fram finns bland annat en minskad konsumtion av kött och en halvering av konsumtionen av ”näringsfattiga livsmedel”, alltså sådana sockerstinna snacks, snask och läskedrycker som tillverkas av företagen i det Livsmedelspolitiska rådet.

Säkert kommer regeringen att anta dessa goda men till intet förpliktigade folkhälso- och miljömål, 2035 är ju så långt borta. Samtidigt sitter den ansvarige ministern tillsammans med de framgångsrika lobbyisterna i livsmedelsindustrin och driver den verkliga matstrategin åt rakt motsatt håll.

Som Coca Colas vd helt korrekt sammanfattade det handlar den strategin inte om att förse Sverige med bra och nyttiga livsmedel producerade på ett hållbart sätt, utan att se till att industrin får fria händer att göra största möjliga vinst.

Om regeringen låter detta ligga till grund för sin politik blir ”Livsmedelsstrategin 2.0” som ska antas i höst ännu en triumf för den företagslobbyism, som får ett allt större inflytande över politiken. Man kan sätta colan i halsen för mindre.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Det går inte att läsa sig till hur man tröstar ett barn

LÄS MER:Vi kan bara konsumera det som först har producerats

LÄS MER:Ökad kontroll hjälper inte mot arbetsplatsernas dödsfällor

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS