Lady Busty & Miss Shameless under QX-galan på Cirkus i Stockholm tidigare i år. De har hållit i flera hundra sagostunder för barn under det internationella konceptet Drag Queen Story Hour.
Lady Busty & Miss Shameless under QX-galan på Cirkus i Stockholm tidigare i år. De har hållit i flera hundra sagostunder för barn under det internationella konceptet Drag Queen Story Hour. Bild: Henrik Montgomery/TT

Maria Hymna Ramnehill: Detta handlar debatten om Drag queen hour om egentligen

Sexualitet finns överallt, i drag såväl som i vårt statsskick. Men det är hyckleri att göra skillnad på straight och queer, skriver Maria Hymna Ramnehill i en replik till Roland Poirier Martinsson.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Jag kan inte hitta stöd i något lexikon för Roland Poirier Martinssons översättning av draggruppen Sisters of Perpetual Indulgence till den ”ständiga vällustens orden”. I stället får jag upp överdrift, njutning, eftergivenhet, privilegium och avlat – passande ord för en aktivistgrupp formerad i opposition mot politiserad kristen homofobi under de tidiga AIDS-åren.

Men Martinsson vill i sin krönika (12/6) framför allt ifrågasätta vad han uppfattar som hyckleri när de som försvarar dragartister på biblioteken enligt Martinsson låtsas att drag inte har något med sexualitet att göra. Jag håller förstås med om att sexualitet är centralt för människan. Det gäller dragartister, precis som det gäller kungen och kronprinsessan, och Martinsson själv.

ANNONS

Saker som ingen skulle kallar sexuellt laddat mellan heterosexuella, har i alla tider kallats perverst när hbtq-personer gör det.

Faktum är att samhället genomsyras av manifestationer av främst straight sexualitet, till och med vårt statsskick bygger på det! Vi har högtider för fruktbarhet och ritualer för att hylla den straighta sexualiteten – från alla hjärtans dag till bröllop. Men jag har aldrig sett en konservativ tänkare kritisera sexualiseringen av barn för att de är gäster på ett bröllop.

Det är hyckleriet att göra skillnad på straight och queer som är problemet. Kritiken mot Drag queen story hour har, tvärtemot vad Martinsson skriver, främst handlat om vem som läser, inte om vad de läser. Om barnböcker om hbtq-personer utsätter barn för frågor som borde vänta några år, betyder det att hbtq-personer inte heller bör vara förskollärare? Eller räcker det med att de döljer vem de är i en förskolevariant av amerikanska militärens princip don’t ask, don’t tell – det är okej så länge ingen får veta? Sedan kan den straighta förskolläraren ha sin ring på fingret hur mycket den vill, en symbol för att man bara ska ha sex med en person i resten av livet.

Sedlighetslagar som gör skillnad på straight och queer har alltid använts för att hålla hbtq-personer i schack. När hbtq-personer gjorde uppror vid Stonewall i New York 1969, var det efter att polisen använt en lag mot crossdressing för sin razzia. Saker som ingen skulle kalla sexuellt laddat mellan heterosexuella, har i alla tider kallats perverst när hbtq-personer gör det.

ANNONS

Det är därför vi fortfarande går i Prideparader – för lyxen, privilegiet och njutningen i att få vara lika offentliga som straighta alltid har kunnat.

Det är det debatten om Drag queen story hour egentligen handlar om.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Sluta låtsas att dragshow inte handlar om sexualitet

LÄS MER:Drag story hour på West pride

LÄS MER:Politiker ska inte in och fingra på kulturen

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS