Samarbetet med Per Holknekt är ett hån mot budens vittnesmål, skriver Nina Morby.
Samarbetet med Per Holknekt är ett hån mot budens vittnesmål, skriver Nina Morby. Bild: Janerik Henriksson/TT

Nina Morby: Brudiga outfits räddar inte Foodoras usla villkor

Att Foodora anlitar Per Holknekt för att utforma nya ”brudiga” uniformer för kvinnliga cykelbud är ett hån mot de som inte får ta del av företagets kollektivavtal, skriver Nina Morby.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Bered er på att sätta hämtmaten i halsen till årets mest bisarra nyhet.

Häromdagen meddelade nämligen gig-företaget Foodora att man låtit anlita kändisdesignern Per Holknekt för att göra uniformer åt företagets kvinnliga bud. En ”småkaxig” outfit med ”tidlös coolness” tycks Odd Molly-skaparens devis vara, som vill att vi ska tänka ”Här kommer en brud” när vi ser en chockrosa, överarbetad budinna med depression i blicken.

Det mest besynnerliga med samarbetet är såklart Foodoras påstådda syfte: att öka jämställdheten, och locka fler kvinnor in i bolaget. Vem som än formulerade den hisspitchen har uppenbarligen missat klagomålen från bolagets arbetare.

ANNONS

2020 granskade Sydsvenskan företaget i en lång reportageserie som blottlade de slavliknande arbetsvillkoren för cykelbuden. Stress, press, bristfällig utrustning och avsaknad av trygghet. Allt för en bruttotimlön på 70 kronor plus 20 kronor för varje leverans, oavsett om de jobbade helger och kvällar. Och då ska vi inte nämna bilbuden, med den beklämmande timlönen på 0 kronor.

I början av 2021 kom sedan det historiska kollektivavtalet, som Foodora tecknade tillsammans med fackförbundet Transport. Det gav buden rätt till bland annat avtalspension, semesterersättning, årliga löneökningar och en lägsta timlön på 100 kronor.

Och då ska vi inte nämna bilbuden, med den beklämmande timlönen på 0 kronor.

Men det dröjde inte länge innan det uppdagades att Foodora anställt allt fler via de separata bolagen Hungry Delivery och Hero DMart Sweden, för att förbigå kollektivavtalet. Förra året saknade drygt hälften av buden kollektivavtal, främst företagets då 2 000 bilbud.

En framgångsrik lösning för Foodora, som femdubblade sina intäkter under pandemin samtidigt som de solade sig i medias rapportering om kollektivavtalet.

Vad Per Holknekts faktura kommer att landa på går bara att spekulera i, men en rimlig gissning är att han inte gör det pro bono. Varför inte lägga pengarna på att låta fler inkluderas av kollektivavtalet, i stället för att anlita en dyr designer för att hotta upp en arbetsuniform som buden ändå lär känna avsmak inför?

ANNONS

”De manliga buden kommer att bli avundsjuka” säger Holknekt i företagets pressmeddelande. Men han behöver inte oroa sig, de lär ha andra orättvisor att fokusera på.

Läs mer på GP kultur:

LÄS MER:”Vi eller aldrig” är under SVT:s värdighet

LÄS MER:På Tiktok syns internetarbetarnas utsatthet

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS