Public service borde inte ägna sig åt dokusåpor, skriver Nina Morby.
Public service borde inte ägna sig åt dokusåpor, skriver Nina Morby. Bild: Janne Danielsson/SVT

Nina Morby: ”Vi eller aldrig” är under SVT:s värdighet

SVT:s realityprogram ”Vi eller aldrig” är igång med en andra säsong. Nina Morby undrar varför public service fortsätter att göra program som frossar i människors olycka.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Så har halva säsongen av SVT:s realityprogram ”Vi eller aldrig” visats. Ni vet, sex par åker till ett stenhus på Malta med jätteful inredning för att med hjälp av en sexolog och en relationscoach slutligen ställa frågan om de ska fortsätta vara ihop, trots att samtliga borde göra slut.

Låt mig redan här tydliggöra att jag gärna tittar på dokusåpor, såväl ”Paradise Hotel” som ”Love Island” och all annan smörja med halvnakna helsingborgare som ”är här för att vinna”. Men “Vi eller aldrig” är något annat. Det är public service-tvättad reality-tv, ett skattefinansierat substitut till Bianca Ingrossos youtubekanal och att slöscrolla på Instagram, där lockbetet är att få vara flugan på väggen under främmande pars smågnabb och svartsjukedrama.

ANNONS

Likt ”Gift vid första ögonkastet”, ett annat av SVT:s lågvattenmärken, bygger ”Vi eller aldrig” på den oetiska premissen att deltagarna godtroget visar sig sårbara framför kameran för att låta mindre välvilliga tittare frossa i deras miserabla relationer. Som när deltagaren Angela kräver att flickvännen Julia ska stänga dörren när hon borstar tänderna, och det hela eskalerar i ett bråk där vi alla är förlorare.

Själva behållningen med reality-tv går totalt om intet med vetskapen att den är skattefinansierad.

Det är dock uppenbart varför SVT väljer att sända programmet, trots att det varken håller samma kvalitet eller relevans som deras övriga utbud. “Vi eller aldrig” är ett genuint försök att tilltala de som struntar i både ”På spåret” och ”Allsång på Skansen”. Ett ungt tilltal tycks nämligen vara lika med ett program där deltagarna poserar i badkläder och sippar piña coladas mot fonden av en turkosblå pool med döda småkryp i. Här blir resultatet dessvärre lika pinsamt som stämningen under ett av Philip Diabs coachningssamtal när deltagaren Franco frågar ”Vad är du för typ av coach?”, uppenbart skeptisk till Diabs märkliga coachningsmetoder.

Jag har inget emot idén om att fler ska vilja ta del av SVT:s utbud, men här har de fått något om bakfoten. Att titta på värdelös smörja är en njutning som kräver sin reklampaus var femte minut eller en prenumeration på Discovery+ för 89 kr i månaden. Själva behållningen med reality-tv går om intet med vetskapen att den är allmänt finansierad. Vad får vi får våra skattepengar? Tja, en del av dem går till att skicka ett dussintal personer, vissa knappt myndiga, till en blåsig ö för att exponera sina mindre charmiga sidor och relationsproblem som borde ha förblivit privata.

ANNONS

Lägg för all del gärna pengarna på ytterligare en säsong av “Antikrundan” eller ”Den stora älgvandringen”, men ta inte till billiga knep på bekostnad av deltagares privatliv. Ni är bättre än så, SVT.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Alla i ”Vi eller aldrig” borde göra slut

LÄS MER:Här är deltagarna i årets ”Vi eller aldrig”

LÄS MER:Han coachar paren i nya "Vi eller aldrig"

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv. För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS