Arlas filmjölk Kefir säljs inte längre i svenska butiker.
Arlas filmjölk Kefir säljs inte längre i svenska butiker. Bild: Claudio Bresciani / TT

Tror Arla att vi är helt dumma i huvudet?

Arlas drag att sluta sälja filmjölken Kefir är det senaste företaget i raden som tror att deras kunder inte kan skilja på landet Ryssland och deras produkter. Helt befängt, menar Björn Werner.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Kefir är en fermenterad mjölk från norra Kaukasus. Populär i hela Östeuropa och också i väst, inte minst bland svenskar. De naturligt förekommande probiotiska bakterierna är en bra selling point för ett land befolkat av människor som är besatta av att uppnå den perfekta tarmfloran.

Uppenbarligen tror tillverkaren Arla att denna magkänsliga tendens är ett bevis på att deras kunder är kompletta idioter. Människor som inte kan skilja på ett paket filmjölk illustrerad med Röda torgets lökkupoler och det krigförande landet Ryssland. Tyvärr är de inte ensamma. Budfirman Ryska posten bytte i dagarna namn till Bara posten. Företagets förklaring på Instagram är otydlig: på ”Förekommen anledning”. Men låt mig gissa. De tror att personer som vill buda en produkt från plats A till B inte har den intellektuella kapaciteten att skilja på en populär barnlek och Vladimir Putin.

ANNONS

Bäst att bunkra upp med Dostojevskij, Solzjenitsyn, och Gorbys piroger innan det är försent.

Tendensen är tyvärr inte ens isolerad till produkter. Internationellt har också en kultur börjat bokas av på grund av well… Ryssland. Cardiff-filharmonikerna ställde in programpunkter med Tjajkovskij. Ryska pianoundret Alexander Malofeev ställdes in från en spelning i Montreal. Och så vidare.

Varför agerar företag så här? Till viss del beror det på att det faktiskt finns en och annan riktig idiot därute. Personer som faktiskt inte förstår skillnaden på rysk kultur och landet Rysslands nuvarande agerande. På grund av internet kan de för en oroad marknadsavdelning framstå som ”alla”. Detta, ihop med den mycket samtida logiken som slår fast att den bästa bestraffningen för allt som är misshagligt är att ”cancel” dem (ett modernt ord för att frysa ut), ger den här potenta mixen av dumhet. Nervositeten stegrar, företagen oroar sig för en stundande kritikstorm och gör det enda de tror att folket vill ha: ett offer.

Missförstå mig rätt. Hårda sanktioner mot Ryssland är rätt. Och där finns mer att göra. Västvärlden bidrar fortfarande aktivt till kriget med de stora summor vi dagligen lägger på att köpa rysk olja. Men det är inte samma sak som att, oavsett anledning, försöka förbjuda rysk kultur. Det är bara dumt.

Gudskelov verkar svenska folket ha ruskats om av Arlas arroganta inställning till dem som tänkande människor. Sociala medier kokar med rätta av indignation över att deras probiotiska kran stängts ner på grund av en illustration. Jag kan bara hoppas att andra företag lärt sig läxan. Men man ska inte hoppas för mycket. Älskare av rysk kultur gör bäst i att ta det säkra för det osäkra. Lika bra att bunkra upp med Dostojevskij, Solzjenitsyn, och Gorbys piroger innan det är försent.

ANNONS

Läs mer av Björn Werner:

LÄS MER:Pinsamt av Spotify att inte ta fajten mot Putin

LÄS MER:I krig är det vi män som förväntas dö

LÄS MER:Ve den man som bara vill ta hand om sitt barn

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS